معرفی انواع بخاری صنعتی و کاربردهای هر کدام از آنها

کوره هوای گرم انرژی مصرفی گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز گرماسرد
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۷
بخاری صنعتی

بخاری صنعتی

بخاری‌ صنعتی به منظور تبدیل انرژی سوخت گاز یا منابع انرژی دیگر به انرژی گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع بخاری صنعتی دارای کاربردهای بسیاری در ساختمان‌های صنعتی گوناگون مانند کارخانه‌ها، انباری‌ها، کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، سالن‌های بزرگ ورزشی و سالن‌های برگزاری مراسم و سالن‌های اجتماعات، مدرسه‌ها و موسسات آموزشی، مسجدها، ساختمان‌های بزرگ صنعتی که دارای مساحت بزرگ و سقف بلند هستند، پارکینگ‌ها، لابراتورها و غیره به کار برده می‌شوند. انواع بخاری‌‌های صنعتی با هدف تامین گرمایش مورد نیاز یا انتقال حرارت در محیط‌های صنعتی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

این متن شما را با انواع بخاری‌‌های صنعتی، شیوه‌ی گرمایشی، خصوصیات و ویژگی‌ها، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از آنها در محیط‌های صنعتی مختلف آشنا می‌کند. آشنایی با انواع بخاری‌های صنعتی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی در مورد خرید سیستم گرمایشی صنعتی انجام دهید و بخاری صنعتی مناسبی را انتخاب نمایید. انتخاب سیستم گرمایشی مناسب باعث بهبود روند تولید صنعتی شده و هزینه‌های گرمایشی ساختمان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تامین محیط مناسبی برای  کار، باعث افزایش بازده کاری نیروی انسانی می‌شود.

روش‌های گرمایشی انواع بخاری صنعتی

۳ روش اصلی برای تولید انرژی گرمایی توسط بخاری‌های صنعتی وجود دارد. بخاری‌های صنعتی گرما را به روش‌های انتقال حرارت، همرفتی و تابشی تولید می‌کنند. انواع بخاری‌های صنعتی از ترکیب دو یا سه روش تولید گرما استفاده می‌کنند.

روش انتقال حرارت: در روش انتقال حرارت انرژی گرمایی از طریق یک جسم جامد به محیط انتقال داده می‌شود. هنگامی که منبع تامین انرژی به سطح جامد رسانا متصل باشد، مولکول‌های این سطح با سرعت و فرکانس بیشتری حرکت می‌کنند و انرژی گرمایی را به مولکول‌های اطراف خود انتقال می‌دهند.

روش همرفتی: در روش همرفتی انرژی گرمایی از طریق حرکت یک سیال به محیط اطراف انتقال داده می‌شود. سیال هنگام حرکت و جریان پیدا کردن، انرژی گرمایی را به محیط اطراف خود انتقال می‌دهد. برخی از بخاری‌های صنعتی که از روش همرفتی برای تولید گرما استفاده می‌کنند، با استفاده از پمپ یا فن به جریان در می‌آیند. در برخی از بخاری‌های همرفتی دیگر نیز سیال با توجه به تغییرات دما و تراکم به حرکت در می‌آید.

روش تابشی: در روش سوم یعنی روش گرمایشی تابشی، انرژی گرمایی به صورت مستقیم به سطح مورد نظر انتقال داده می‌شود. در این روش انرژی گرمایی از طریق امواج الکترومغناطیسی تولید می‌شود. در این شیوه برای انتقال گرما به وجود واسطه نیاز نیست و امواج می‌توانند از هوا عبور کرده و انرژی گرمایی را به صورت مستقیم به سطح مورد نظر برسانند. امواج از طریق سطح مورد نظر جذب شده و موجب گرم شدن آن می‌شوند. بخاری‌های تابشی برای گرم کردن فضاهای آزاد یک سیستم سرمایشی ایده آل به شمار می‌آیند. چرا که وجود باد و جریان هوا در اثر گرمایشی این بخاری‌ها تاثیری نخواهد داشت. قدرت گرمایشی بخاری‌های تابشی به طول موج آنها بستگی دارد.

بخاری تابشی

بخاری تابشی

انواع بخاری صنعتی و کاربردهای هر کدام از آنها

کاربردهای بخاری صنعتی

کاربردهای بخاری صنعتی

بخاری‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. این بخاری‌ها در مدل‌ها، شکل‌ها، و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. انواع بخاری‌ صنعتی با توجه به کاربردهای آنها، شیوه‌ی تامین گرمایش، خصوصیات فیزیکی، منبع تامین انرژی و غیره شناخته می‌شوند.

با توجه به کاربردهای انواع بخاری‌های صنعتی می‌توان آنها را به هیترهای چرخشی، هیترهای تیوبی، هیترهای ایمرسیون، هیترهای فضا و هیترهای فضای بسته تقسیم بندی کرد.

هیترهای چرخشی برای گرم کردن مواد سیال یا مایعات در حال حرکت به کار برده می‌شوند. در این نوع هیترهای صنعتی سیال در داخل هیتر جریان پیدا کرده و گرما را به مایع اطراف خود انتقال می‌دهد. هیترهای تیوبی دارای مجراهای لوله‌ای شکل هستند. گاز داخل مجراها گرم شده و جریان پیدا کردن گاز گرم باعث انتقال حرارت به هوای اطراف هیتر می‌شود. هیترهای ایمرسیون در آن دسته از از فرآیندهای صنعتی که هیتر باید داخل ماده‌ای باشد که نیاز به افزایش حرارت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیترهای فضا و هیترهای فضای بسته برای گرم کردن ساختمان‌هایی با فضای بسته به کار می‌روند. این هیترها گازهای سمی و آلودگی زیادی تولید نمی‌کنند. به همین دلیل برای گرم کردن محیط‌های بسته مناسب هستند. علاوه بر این، بسیاری از این هیترها دارای قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسانی هستند و شما می‌توانید به راحتی آنها را در قسمتی که مورد نیاز شما است به کار ببرید.

بخاری‌های صنعتی به دو دسته‌ی بخاری‌های هوا و بخاری‌های آب تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از اسم آنها پیدا است، بخاری‌های هوا برای گرم کردن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بخاری‌ها شامل بخاری‌های انتقال حرارت از طریق هوا، بخاری‌های تابشی و بخاری‌های فضا می‌شوند. بخاری‌هایی که برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب دارای منبع تامین انرژی گازی، نفتی، یا برقی هستند. بخاری آب نیز برای گرم کردن آب ساختمان‌های صنعتی یا خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخاری‌های صنعتی با توجه به خاصیت‌های فیزیکی‌شان نیز تقسیم بندی می‌شوند. برخی از این هیترهای صنعتی ضد اشتعال و ضد انفجار هستند و برای به کارگیری در آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که احتمال آتش سوزی و انفجار در آنها وجود دارد به کار برده می‌شود. برای مثال در لابراتورهایی که مواد شیمیایی اشتعال‌زا در آنها نگه داری می‌شود، یا در پالایشگاه‌هایی که فرآیندهای صنعتی پتروشیمی در آنها انجام می‌پذیرد، از این بخاری‌ها می‌توان استفاده کرد. این بخاری‌ها دارای ایمنی بسیار بالایی هستند. یکی دیگر از انواع بخاری‌ های صنعتی بخاری‌های قابل انعطاف هستند. این بخاری‌ها شکل انعطاف پذیری دارند و با توجه به کاربرد و نیازهای گرمایشی می‌توانند به شکل دلخواه در آورده شوند.

بخاری‌های صنعتی با توجه به منبع تامین انرژی‌شان نیز تقسیم بندی می‌شود. بخاری‌های برقی گرما را با استفاده از انرژی برق تولید می‌کنند. انواع بخاری صنعتی دیگر بخاری‌های گازی و بخاری‌های پروپان هستند. این بخاری‌ها از گاز طبیعی، گاز پروپان، گاز مایع طبیعی (LNG)، یا گازهای دیگر برای تولید گرما استفاده می‌کنند. بخاری‌های نفتی و بخاری‌های کروسن (نفت سفید) با استفاده از سوخت نفت انرژی گرمایی لازم را تولید می‌کنند. این بخاری‌ها شامل حفره‌ها و ردیف‌های فلزی و قطعه‌ی گرمایشی هستند.

بخاری صنعتی گازی

بخاری صنعتی گازی

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع بخاری های صنعتی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بخاری‌های صنعتی می‌توانید با کارشناسان و عوامل فروش سیستم‌های گرمایشی صنعتی گرما سرد تماس حاصل فرمایید و سپس نسبت به انتخاب و خرید بخاری صنعتی مناسب اقدام نمایید.

منبع: globalspec

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما