بخاری گازی بدون دودکش یا بخاری گازی قابل حمل

گرمایش انباری
راهنمای انتخاب سیستم گرمایش انباری
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸
ایمنی بخاری قابل حمل
مهم‌ترین نکات درباره ایمنی بخاری قابل حمل
فروردین ۲۱, ۱۳۹۸

بخاری‌های گازی دارای انواع و مدل‌های مختلفی هستند. هر کدام از انواع مختلف بخاری‌های گازی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود بوده و کاربردهای خاص خود را در شرایط مختلف دارند. بخاری‌های گازی به نوع اصلی بخاری دودکش‌دار و بخاری گازی بدون دود کش یا بخاری گازی قابل حمل طبقه بندی می‌شوند. برای انتخاب بهترین بخاری گازی چهار نکته‌ی اصلی وجود دارد که قبل از اقدام به خرید بخاری گازی باید به آن توجه کنید.

مهم‌ترین نکات خرید بخاری گازی قابل حمل

هنگام خرید، اولین مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید این است که آیا شما به یک بخاری گازی قابل حمل (بدون دودکش) یا یک بخاری دارای دودکش نیاز دارید. هم‌چنین باید نوع و مدل بخاری گازی مناسب خود را انتخاب نمایید. انواع بخاری‌های گازی شامل بخاری تابشی، بخاری انتقال حرارت، بخاری انتقال حرارت تابشی، بخاری گازی دیواری و … هستند. برای انتخاب بهترین بخاری گازی ابتدا باید مساحت محیط مورد نظر خود را اندازه گیری کرده و سپس یک بخاری با اندازه و قدرت گرمایشی مناسب تهیه کنید. چهارمین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید نوع سوخت گاز بخاری شما است. بخاری‌های گازی با دو نوع سوخت گاز طبیعی و گاز پروپان کار می‌کنند.

بخاری گازی قابل حمل

راندمان گرمایشی و میزان مصرف انرژی بخاری گازی

راندمان گرمایشی بخاری گازی با واحد کیلو وات بر ساعت سنجیده می‌شود. بخاری‌های گازی یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به شمار می‌آیند. در بسیاری از مناطق جغرافیایی نیز سوخت گاز در مقایسه با منبع انرژی‌های دیگر قیمت پایین‌تری دارد. به همین دلیل استفاده از بخاری گازی یکی از روش‌های گرمایشی مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

ویژگی‌های بخاری گازی بدون دودکش

بخاری‌های گازی قابل حمل در مقایسه با بخاری‌های دیگر بسیار کم مصرف‌تر هستند. برخی از این نوع بخاری‌ها قادر به تبدیل نود درصدی سوخت دریافتی به انرژی گرمایی مفید هستند. در صورت داشتن بایونت، برای استفاده از بخاری گازی قابل حمل نیازی به نصب آن ندارید. در صورت نیاز نداشتن به بخاری گازی قابل حمل می‌توانید به راحتی آن را جمع کرده و تنها در مواقع نیاز از آن استفاده نمایید.

بخاری گازی قابل حمل بخاری بدون دودکش مقداری از دود حاصل از احتراق سوخت را وارد محیط اتاق می‌کند. البته این مقدار از آزاد شدن دود طبق استانداردهای ایمنی تعیین شده است. اگر قصد دارید از بخاری بدون دودکش در مکان‌هایی استفاده کنید که ساکنان یا افراد حاضر در ساختمان شامل کودکان خردسال، زنان باردار، افراد کهنسال‌ و اشخاصی با بیماری‌های خاص هستند، جوانب ایمنی را باید بسیار رعایت نمایید. چرا که ممکن است این دسته از افراد نسبت به گازهای خارج شده از بخاری بدون دودکش حساسیت داشته باشند و سلامتی آن‌ها به خطر بیافتد. استفاده از بخاری گازی قابل حمل بدون دودکش در اتاق‌های خواب و فضاهای کوچک و بسته مانند حمام توصیه نمی‌شود. با این همه استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در صورت رعایت جوانب ایمنی هیچ خطری ندارد. یکی از نکات ایمنی در مورد بخاری بدون دودکش، لزوم وجود سیستم تهویه هوای مناسب در ساختمان است.

بخاری گازی بدون دودکش در سه نوع اصلی وجود دارد. انواع این بخاری با توجه به نحوه‌ی توزیع گرما در محیط تقسیم بندی می‌شود. این نوع بخاری‌ها شامل بخاری گازی تابشی، بخاری انتقال حرارت یا بخاری فضا و بخاری انتقال حرارت تابشی هستند.

بخاری گازی تابشی

بخاری گازی تابشی

شیوه‌ی گرمایش بخاری‌های تابشی مانند گرم شدن زمین توسط نور خورشید است. بخاری‌های تابشی برای گرمایش نقطه‌ای بسیار مناسب هستند. این بخاری‌ها افراد و اشیاء قرار گرفته شده در مسیر تابشی خود را گرم می‌کنند. بخاری‌های گازی تابشی در اندازه‌های مختلف وجود دارند و دارای کاربردهای متفاوتی در شرایط گوناگون هستند. یکی از مزیت‌های بخاری گازی تابشی این است که هزینه‌ی به کارگیری بسیار پایین‌تری دارند و برای استفاده از آن‌ها به جریان برق نیازی نخواهید داشت.

بخاری گازی تابشی با وجود داشتن مزایای بسیار، چند نکته‌ی منفی نیز دارد. به علت تابش مستقیم گرمای تولید شده، این بخاری تنها قسمتی از محوطه را گرم می‌کند. بنابراین برای گرم شدن باید در مسیر تابش گرمای بخاری قرار بگیرید. این نوع بخاری توانایی توزیع یکنواخت گرما را در سراسر محیط اتاق ندارد.

بخاری گازی انتقال حرارت، یا بخاری فضا

بخاری گازی انتقال حرارت از طریق ایجاد جریان هوا و انتقال گرمای تولید شده به هوای اتاق، باعث گرم شدن محیط می شود. این نوع بخاری از یک فن برای توزیع یکنواخت گرما در سراسر محیط استفاده می کند. از مزایای بخاری‌های گازی انتقال حرارت جدید این است که دارای تجهیزات جانبی مانند پنل کنترل از راه دور، تایمر، و ترموستات هستند. یکی از معایب بخاری گازی انتقال حرارت این است که قیمت اولیه خرید دستگاه در مقایسه با بخاری های دیگر کمی گران تر است. هم‌چنین برای به کار اندازی فن بخاری به انرژی برق نیاز خواهید داشت.

بخاری گازی انتقال حرارت تابشی

بخاری گازی انتقال حرارت تابشی از ترکیب دو روش گرمایشی برای تامین گرمای محیط مورد نظر استفاده می‌کند. این بخاری گرما را به صورت تابشی تولید کرده و سپس به وسیله‌ی یک فن گرمای تولید شده را به هوای محیط انتقال می‌دهد. از مزایای این نوع بخاری این است که می‌توانید از دو روش گرمایشی یعنی گرمایش نقطه‌ای و هم‌چنین روش انتقال حرارت بهره ببرید. برای به کار انداختن فن بخاری نیز به انرژی برق نیاز پیدا خواهید کرد.

بخاری گازی دودکش دار

بخاری‌های گازی دودکش بدون آزاد کردن دود و گازهای سمی در اتاق، دمای محیط را تامین می‌کنند. دود تولید شده‌ی حاصل از احتراق سوخت، از طریق دودکش نصب شده در دیوار یا سقف ساختمان به خارج از محیط اتاق انتقال داده می‌شود. شما می‌توانید با توجه به اندازه و شکل اتاق، دودکش بخاری را نصب کنید. هزینه‌ی خرید، نصب و به کارگیری بخاری گازی دودکش دار بالاتر از بخاری‌های بدون دودکش است. برای استفاده از بخاری گازی دودکش دار نیاز به نصب دودکش خواهید داشت. بخاری‌های گازی دودکش دار در مقایسه با بخاری‌های گازی بدون دودکش انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. بخاری گازی دودکش دار نیز به سه نوع اصلی طبقه بندی می‌شود.

بخاری‌های گازی دودکش دار شامل بخاری گازی تابشی دودکش دار، بخاری گازی پرقدرت انتقال حرارت و بخاری‌های گازی دیواری یا کوره‌های دیواری هستند. هر سه نوع این بخاری‌ها برای تامین انرژی گرمایی از سوخت گاز استفاده می‌کنند. اما شیوه‌ی گرمایش و نحوه‌ی نصب این نوع بخاری‌ها با یکدیگر متفاوت است.

منبع: elgas

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما