مهم‌ترین نکات درباره ایمنی بخاری قابل حمل

بخاری گازی قابل حمل
بخاری گازی بدون دودکش یا بخاری گازی قابل حمل
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸
بخاری دیواری گلخانه
انواع بخاری دیواری گلخانه: چه نوع بخاری برای گلخانه شما مناسب است؟
فروردین ۲۴, ۱۳۹۸
ایمنی بخاری قابل حمل

گاهی اوقات در اثر وقوع سرمای شدید، سیستم گرمایشی مرکزی توانایی خود را در تامین گرمای کافی از دست می‌دهد. یا اینکه در ساختمان‌های صنعتی، برخی از قسمت‌های ساختمان نیازمند گرمایش تمام مدت نیستند. حتی ممکن است قسمتی از ساختمان به سیستم گرمایش مرکزی متصل نبوده و کانال کشی سیستم به آن قسمت از ساختمان کاری هزینه‌بر و وقت گیر باشد. در چنین شرایطی برای تامین نیازهای گرمایشی محیط مورد نظر خود می‌توانید از بخاری‌های قابل حمل بهره بگیرید. بخاری‌های قابل حمل قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسان و سریع را دارند. شما می‌توانید در مواقع نیاز، به راحتی از این بخاری‌ها برای گرم کردن محیط مورد نظر خود استفاده کنید. در صورت استفاده از این نوع دستگاه‌های گرمایشی، باید به نکات ایمنی بخاری قابل حمل توجه کرده و دستورالعمل‌های ایمنی بخاری را به دقت و درستی دنبال نمایید.

چند نکته در مورد ایمنی بخاری قابل حمل

بخاری‌های قابل حمل دارای انواع مختلفی هستند. این بخاری‌ها ممکن است انرژی مورد نیاز خود را از منبع انرژی الکتریکی، سوخت گاز پروپان، گاز طبیعی، یا نفت تهیه کنند. بیشتر مردم از بخاری‌های فضا با منبع سوخت گاز پروپان استفاده می‌کنند. برای استفاده از بخاری قابل حمل با سوخت پروپان، باید کپسول‌های حاوی پروپان را در دسترس داشته باشید. بخاری‌های فضا قدرت گرمایشی بالایی دارند و توانایی گرم کردن مناسب یک اتاق با مساحت بزرگ را دارند. به همین دلیل در بیشتر مکان‌های صنعتی که دارای سالن‌های بزرگ با سقف بلند هستند، از بخاری‌های فضا برای گرم کردن محیط بهره برده می‌شود. برای نمونه در ساختمان‌های سوله، مساجد، سالن‌های ورزشی، سالن‌های اجتماعات، کارخانه‌های صنعتی و غیره، بخاری‌های فضا به منظور اهداف گرمایشی گوناگون به کار برده می‌شوند. رعایت ایمنی بخاری قابل حمل در ساختمان‌های صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نادیده گرفتن دستورالعمل‌های ایمنی بخاری قابل حمل می‌تواند منجر به خطر آتش سوزی شده و سبب وقوع آسیب‌های مالی و جانی جبران ناپذیری شود.

هنگام خرید به تجهیزات ایمنی بخاری قابل حمل دقت کنید. برای مثال برخی از بخاری‌ها، دارای سنسور اکسیژن هستند. در صورت کاهش بیش از اندازه‌ی اکسیژن هوا، سنسور بخاری باعث خاموش شدن آن می‌شود. بخاری‌های دارای ترموستات نیز قابلیت روشن و خاموش شدن به صورت اتوماتیک را دارند. وجود ترموستات در بخاری سبب می‌شود تا در صورت داغ شدن بیش از اندازه، بخاری به صورت خودکار خاموش شود. یکی از نکات مهم در مورد ایمنی بخاری قابل حمل وجود تهویه‌ی هوای مناسب در ساختمان است. حتی اگر هوا بسیار سرد باشد، در صورت استفاده از بخاری فضای قابل حمل، لازم است که تهویه‌ی مناسب محیط تامین شود.

ایمنی بخاری قابل حمل

شما می‌توانید هر کدام از انواع بخاری‌ها را برای گرمایش محیط مورد نظرتان استفاده کنید. همان‌طور که قبلاًً گفته شد، دستورالعمل‌های ایمنی بخاری قابل حمل حتماً باید رعایت شوند. سالانه آمار بسیاری در مورد آتش سوزی‌های ناشی از به کارگیری بخاری‌های قابل حمل گزارش می‌شود. بیشتر این آمار در طول ماه‌های سرد سال که افراد از بخاری استفاده می‌کنند، افزایش می یابد. بیشترین وقوع این حادثه‌ها به علت نزدیکی بیش از اندازه‌ی بخاری قابل حمل به مواد اشتعال زایی مانند پارچه، کاغذ، مواد شیمیایی و … است. به منظور کاهش خطر و جلوگیری از آتش سوزی، نکات زیر را در مورد ایمنی بخاری قابل حمل مطالعه نمایید. مطالعه و دنبال کردن این نکات ساده می تواند از بروز بسیاری از خطرها جلوگیری به عمل آورد.

مهم‌ترین نکات در مورد ایمنی بخاری قابل حمل

رعایت فاصله‌ی ایمنی استاندارد

لازم است از یک بخاری با اندازه‌ی مناسب برای گرم کردن محیط مورد نظر خود استفاده نمایید. به کارگیری یک بخاری کوچک برای اتاقی با مساحت بزرگ منجر به داغ شدن بیش از اندازه‌ی بخاری و آتش گرفتن آن می‌شود. استفاده از یک بخاری بزرگ برای اتاق کوچک نیز ممکن است موجب افزایش گاز مونوکسید کربن در هوای اتاق شود که موجب مسمومیت و خفه‌گی افراد حاضر در ساختمان خواهد شد.

حتماً سیستم تهویه‌ی هوای مناسب را برای محیط مورد نظر تامین کنید. برای تامین ایمنی محیط لازم است هوای تازه و اکسیژن به اندازه کافی وارد اتاق شود.

نکات ایمنی بخاری‌ها روی دستگاه بخاری یا دفترچه راهنمای آنها قید می‌شود. در به کارگیری بخاری حتماً دستورالعمل‌های ایمنی بخاری را به دقت مطالعه کرده و آنها را به دقت دنبال کنید.

نصب بخاری قابل حمل

هنگام نصب بخاری قابل حمل از قطعات تجهیزات جانبی مناسب برای مدل بخاری خریداری شده استفاده نمایید. به کار گیری قطعاتی که مختص مدل بخاری شما نیست ممکن است موجب وقوع خطرات جدی شود.

هنگام نصب بخاری دقت کنید که اطراف دستگاه بخاری خالی از هرگونه مواد اشتعال زا باشد. با توجه به قدرت گرمایشی بخاری، فاصله‌ی استاندارد آن را با اشیاء رعایت نمایید.

سطوح مورد استفاده بخاری قابل حمل

بخاری خود را بدون نظارت و مراقبت رها نکنید. همواره از صحت عملکرد بخاری و قطعات آن اطمینان حاصل نمایید. در صورت مشاهده‌ی هر گونه مشکل یا نقص فنی سریعاً به تعمیر یا تعویض قطعه‌ی معیوب اقدام کنید.

بخاری را روی سطحی غیر قابل اشتعال قرار دهید. هرگز بخاری قابل حمل را روی فرش یا موکت روشن نکنید. گرمای بخاری ممکن است باعث آتش گرفتن فرش و موکت زیر بخاری شود.

اگر متوجه شدید ایرادی درعملکرد بخاری وجود دارد و بخاری به درستی کار نمی‌کند، هرگز از آن استفاده نکنید. یک جرقه‌ی کوچک در دستگاه بخاری ممکن است موجب آتش سوزی شود.

بیشتر بخاری‌های قابل حمل به عنوان دستگاه های گرمایشی جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین علت این بخاری‌ها در تمام طول روز، یا به مدت مداوم به کار گرفته نمی‌شوند. برای مثال ممکن است در روزهای بسیار سرد سال برای تامین گرمای کافی از بخاری‌های قابل حمل بهره برده شود. هنگامی که از بخاری قابل حمل استفاده نمی‌کنید، بخاری را از منبع سوخت انرژی جدا کرده و آن را خاموش نمایید. اگر قصد دارید به مدت طولانی از بخاری استفاده نکنید، کپسول سوخت بخاری را جدا کرده یا آن را کاملاً تخلیه نمایید. مثلاً در طول فصل گرما که نیازی به بخاری ندارید، مخزن انرژی سوخت را تخلیه کرده و بخاری را درمکانی مناسب نگهداری کنید.

با رعایت نکات ایمنی بخاری قابل حمل از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورید. دنبال کردن این نکات کوچک و ساده در مورد ایمنی بخاری‌های قابل حمل باعث می‌شود تا با خیال آسوده از گرمای تولید شده توسط این بخاری‌ها استفاده‌ی لازم را برده و از آن لذت ببرید.

منبع: beprepared

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما