رایج‌ترین مشکلات هیتر استخر چیست و رایج‌ترین روشهای تعمیر هیتر استخر

مزیت های گرمایش با برق
مهم‌ترین مزیت های گرمایش با برق چیست؟
اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰
تفاوت گرمایش با گاز و برق
تفاوت گرمایش با گاز و برق : بررسی تفاوت‌های هیترهای گازی و برقی
تیر ۱۴, ۱۴۰۰
تعمیر هیتر استخر

تعمیر هیتر استخر

اگر از انواع هیتر برای گرم کردن استخر خود استفاده می‌کنید، نکات مهم و روش‌های تعمیر هیتر استخر یکی از موضوعاتی است که باید‌ با آنها به اندازه کافی آشنایی داشته باشید.‌ استفاده از انواع بخاری‌ها و هیتر‌ها برای تامین گرمایش استخر‌ها کاربردهای فراوانی دارد.‌ هیتر استخر باعث ‌می‌شود که بتوانید به راحتی آب استخر خود را گرم کرده و فصل استفاده از استخر را طولانی کنید.‌ به این ترتیب می‌توانید در روزهای سرد سال نیز از استخر خود استفاده کنید.‌ در واقع هیتر استخر یکی از تجهیزات لازم در استخرها محسوب ‌می‌شود.‌ اگر شما نیز از هیتر برای گرم‌ کردن استخر خود استفاده می‌کنید، لازم است که به اندازه کافی با روش‌های تعمیر هیتر استخر آشنایی داشته باشید تا بتوانید‌ در صورت وقوع هر گونه مشکل‌ نسبت به ارائه راه حل درست‌ اقدامات لازم در مورد تعمیر هیتر استخر خود را انجام دهید.‌ در این نوشته به بررسی‌ مشکلات رایج هیتر‌های استخر و نحوه تعمیر هیتر استخر‌ خواهیم پرداخت.

تعمیر هیتر استخر

تعمیر هیتر استخر

‌بررسی مشکلات رایج و‌ نحوه تعمیر هیتر استخر

‌هیتر‌های استخر در انواع و مدل‌های مختلفی ساخته ‌می‌شوند و‌ روش‌های مختلفی را برای گرم کردن استخر‌ها به کار می‌برند.‌ هر کدام از انواع مختلف هیتر‌های استخر دارای ویژگی‌ها و ساختار‌ منحصر به فرد خود هستند.‌ با این حال برخی از مشکلات رایج می‌تواند برای تمامی‌ هیتر‌های استخر به وجود بیاید.‌ در این قسمت به بررسی مشکلات رایج‌ هیتر‌های استخر و‌ همچنین نحوه تعمیر هیتر استخر در مواجهه با مشکلات مختلف خواهیم پرداخت.‌ مشکلات مختلفی می‌توانند وجود داشته باشند که هیتر استخر با آنها روبرو شود و‌ به درستی‌ کار نکند.

 

هیتر استخر

هیتر استخر

کثیف بودن فیلتر استخر

یکی از رایج‌ترین مشکلات استخر‌ کثیف بودن فیلتر استخر است.‌ در این مورد باید گفت که کثیف بودن فیلتر استخر یک مشکل بسیار ساده و معمول است‌. با این حال به طور میانگین می‌توان گفت که ۷۰ درصد از مشکلات رایج مربوط به خرابی و عدم عملکرد صحیح هیتر‌ها مرتبط با کثیف بودن فیلتر استخر است. ‏کثیف بودن فیلتر استخر باعث کاهش جریان آب ‌می‌شود و در صورتی که جریان‌ آب کم باشد، بخاری نمی‌تواند به خوبی آب استخر را گرم کند.‌ هیتر‌های استخر به منظور اطمینان از میزان صحیح جریان آب ورودی قبل از روشن شدن دارای یک سوئیچ فشار و یک بایپس داخلی هستند. اگر‌ فیلتر استخر یا سبد پمپ کثیف باشد، جریان آب محدود ‌می‌شود.‌ بنابراین سعی کنید همیشه اطمینان حاصل نمایید که همه قطعات مربوط به فیلتر استخر تمیز بوده و همه دریچه‌ها باز باشند.‌ همچنین عملکرد فشارسنج فیلتر‌ را مورد بررسی قرار دهید‌ و اطمینان حاصل کنید که فشارسنج فیلتر طبیعی باشد و درست کار کند.‌ فشارسنج فیلتر یک شاخص خوب برای بررسی میزان جریان است.

‌بررسی و عیب یابی پیشرفته هیترهای استخر

به منظور عیب یابی پیشرفته در هیتر‌های استخر نیاز خواهید داشت تا جریان را از بین اجزای مختلف بخاری بررسی کنید. تمامی ‌بخاری‌های استخر شنا دارای‌ حلقه کنترل هستند.‌ حلقه کنترل یک مدار ساده است که از طریق تعدادی کنترل ایمنی کار‌ ‌می‌کند.‌ در صورتی که تمامی ‌کلید‌های ایمنی فعال باشند، بخاری روشن ‌می‌شود و شروع به گرم کردن آب ‌می‌کند.

قرار دادن ژانراتور در موقعیت مناسب

تمامی ‌مدارهای کنترل بخاری میلی ولت با برق کار ‌می‌کنند.‌ هیتر استخر دارای منبع تغذیه، ولتاژ خط از جعبه قطع کننده، زمان سنج یا خروجی و میلی ولتاژ است.‌ اگر هیتر شما دارای چراغ پیلوت ثابت‌ باشد که به صورت دستی روشن ‌می‌شود،‌ شما یک‌ بخاری‌ استخر میلی ولت دارید.‌ گرمای ناشی از شعله پیلوت دو فلز غیر مشابه را در یک لامپ ( یعنی ژنراتور ترموکوپل یا پیلوت )‌ در کنار پیلوت گرم ‌می‌کند تا ولتاژ میلی ‌ولتی ( کمتر از یک ولت )‌ برای تأمین انرژی شیر گاز و مدار کنترل تولید کند. ژنراتور‌ باید در موقعیت درست قرار‌ داشته باشد تا به طور مناسب و صحیح‌ در شعله پیلوت غوطه ور شده و به اندازه کافی گرم شود تا ولتاژ کمی ‌ایجاد شود.

 

تعمیر بخاری استخر

تعمیر بخاری استخر

بخاری‌های الکترونیکی استخر

امروزه بخاری‌های الکترونیکی استخر جایگزین بخاری‌های میلی ولت‌ شده‌اند.‌ بخاری‌های الکترونیکی استخر انرژی خود را برای گرم کردن آب از طریق ترانسفورماتور تامین ‌می‌کنند.‌ در این بخاری‌ها ولتاژ کاهش یافته معمولاً ۲۴ ولت است که‌ به یک ماژول کنترل‌ ارسال ‌می‌شود.‌ این جعبه خاکستری برق را به مدار کنترل می‌فرستد.‌ با توجه به نحوه عملکرد بخاری استخر اگر متوجه شدید که هیتر نمی‌تواند به صورت‌ مناسب آب استخر را گرم کند و عملکرد خوبی ندارد، ابتدا باید‌ منبع تامین‌ نیرو را مورد بررسی قرار دهید. پس از اطمینان از تامین‌ نیرو از طریق ترنسفورماتور ۲۴ ولت یا از پیلوت ژنراتور یا‌ همان ترموپیل،‌ افت ولتاژ در هر یک از اجزای بخاری استخر را بررسی کنید.‌ در واقع‌ مشکلات اصلی در عملکرد هیترهای استخر می‌تواند مربوط به‌ منبع تامین انرژی آنها باشد.

‌بررسی سوئیچ ایمنی هیتر استخر

شما باید منبع تامین انرژی هر سوئیچ ایمنی در هیتر استخر را‌ مورد بررسی قرار دهید.‌ اولین سوئیچ ایمنی که باید‌ عملکرد صحیح آن را مورد بررسی قرار دهید، سوئیچ فشار است.‌ نقش سوئیچ فشار این است که قبل از اینکه بخاری روشن شود اطمینان حاصل ‌می‌کند که آب به اندازه کافی در واحد هیتر جریان دارد.‌ این بدان معنا است که شما باید پمپ را روشن کرده و یک فیلتر تمیز داشته باشید تا این سوئیچ بسته شود و اجازه عبور ولتاژ را بدهد.‌ با استفاده از یک مولتی متر باید‌ ولتاژ را از طریق سوئیچ فشار‌ مورد بررسی قرار دهید.‌ همچنین می‌توانید با فشار دادن انبردست سوزنی‌ هر دو اتصال را به صورت همزمان لمس کنید و اجازه دهید تا جریان‌ سوئیچ را بایپس کند.‌ باید به این نکته توجه کرد که این کار فقط برای آزمایش انجام ‌می‌شود‌ و نباید هیتر استخر خود را با بایپس کردن سوئیچ فشار به کار بیندازید.

 

مشکلات رایج هیتر استخر

مشکلات رایج هیتر استخر

شیر بایپس در بخاری‌های استخر

بیشتر بخاری‌های استخر دارای یک شیر بایپس داخلی هستند که در داخل هدر‌ جلوی هیتر ( یعنی محل ورود و خروج لوله‌ها ) قرار می‌گیرد.‌ باید گفت که این شیر بایپس دریچه‌ای نیست که از طریق آن فرایند تخلیه هیتر را کنترل کنید.‌ در واقع بایپس یک فنر است که اجازه می‌دهد آب اضافی پمپ شده به هیتر برگردد‌ و بدون اینکه گرم شود بلافاصله از بخاری خارج گردد. این امر برای حفظ جریان مطلوب آب از طریق مبدل حرارتی ضروری است.‌ جریان زیاد آب می‌تواند باعث متراکم شدن، فرسایش و عملکرد ضعیف هیتر استخر شود.‌ اگر پمپ استخری با جریان بالا دارید ممکن است بخواهید از یک بایپس خارجی استفاده کرده و آن را خارج از بخاری نصب کنید.‌ با این کار‌ یک سیستم لوله کشی ایجاد می‌کنید که با دور زدن مجدد‌،‌ درصدی از آب اطراف هیتر را‌ به استخر بایپس و هدایت ‌می‌کند.

‌چرایی متوقف کردن منبع انرژی در هیترهای استخر

یک دلیل دیگربرای متوقف کردن منبع انرژی در هیترهای استخر،‌ سوئیچ‌های حد بالا هستند.‌ بیشتر بخاری‌های استخر دارای دو حد زیاد هستند که معمولاً در کنار هم روی منیفولد خروجی قرار می‌گیرند.‌ حد زیاد پایین معمولاً روی ۱۳۵ درجه و حد زیاد بالا روی ۱۵۰ درجه تنظیم ‌می‌شود.‌ این سنسور‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند‌ تا در صورت گرم شدن بیش از حد آب داخل بخاری، آن را خاموش کنند. معمولاً‌ این سوئیچ‌ها در صورت‌ عدم عملکرد صحیح به صورت خودکار‌ دوباره تنظیم ‌می‌شوند.‌ اما ممکن است که هر از گاهی خوب کار نکنند و‌ با مشکل مواجه شوند.‌ در صورتی که سوئیچ‌های حد‌ بالای هیتر با مشکل مواجه شوند،‌ می‌توانند موجب شوند که بایپس در هدر ورودی و خروجی باعث گرم شدن بیش از اندازه حد واحد شود.‌ این امر به دلیل جریان پیدا کردن بیش از اندازه آب به مبدل حرارتی اتفاق می‌افتد.

 

ترموستات هیتر استخر

ترموستات هیتر استخر

ترموستات چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

برق از طریق محدوده‌های بالای هیتر استخر به ترموستات می‌رود.‌ ترموستات قطعه‌ای است که دمای هیتر را کنترل ‌می‌کند و به واحد اجازه می‌دهد تا تشخیص بدهد که باید روی چه دمایی‌ باشد و تا چه اندازه آب را گرم کند.‌ هنگامی ‌که می‌خواهید هیتر استخر را مورد بررسی قرار دهید، ترموستات را کاملاً روی بالا بچرخانید.‌ اگر‌ دستگاه سنجشی که‌ به هدر ورودی و خروجی متصل است به درستی کار کند، می‌توانید ولتاژ ورودی و خروجی از آن را‌ مشاهده کنید.

فیوز حرارتی چیست و کارکرد آن آن چیست؟

سوییچ ایمنی بعدی که باید مورد‌ بررسی قرار بگیرد، خط اتصال فیوز یا فیوز حرارتی است.‌ فیوز حرارتی حسگری است که یک دریچه گاز را‌ سنجش و کنترل ‌می‌کند.‌ اگر شعله از مشعل‌ها به قسمت جلوی بخاری بیفتد،‌ یک گلوله کوچک مومی ‌در خط اتصال ذوب ‌می‌شود و‌ مدار را قطع ‌می‌کند.‌ در این صورت اتصال مجدد‌ انجام نمی‌پذیرد و اگر اتصال بخاری شما از کار افتاده باشد ممکن است هیتر دچار انسداد مشعل‌ها یا‌ تهویه و خروجی نامناسب‌ از سمت بالای بخاری شود.‌ در این صورت حتماً لازم است که تمامی ‌دلایل احتمالی برای وقوع این مشکل را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و در اولین فرصت نسبت به تعمیر هیتر استخر اقدام کنید.‌ چرا که این اتفاق می‌تواند وضعیت خطرناکی را‌ ایجاد کند.

 

خرابی هیتر استخر

خرابی هیتر استخر

‌بررسی منظم دریچه‌های گازی بخاری استخر

در بخاری‌های استخر، برق به سوپاپ گاز می‌رود و با توجه به اینکه هیتر شما یک بخاری الکترونیک ۲۴ ولتی یا یک بخاری میلی ولت باشد،‌ جریان برق به یک جعبه جرقه زنی‌ الکتریکی هدایت می‌شود تا پیلوت را روشن ‌کند.‌ باید گفت که دریچه‌های گازی بخاری استخر از اطمینان و ایمنی کمتری برخوردار هستند و این امکان وجود دارد که بسته‌ یا مسدود شوند.‌ هنگام تعمیر هیتر استخر باید به این نکته توجه کنید که اگر تمام مدار‌های ایمنی شما‌ به درستی کار ‌می‌کنند اما به نظر می‌رسد که گاز به مشعل‌ها منتقل نمی‌شود،‌ این امر می‌تواند به دلیل خرابی شیر گاز باشد.

‌بررسی منظم مدار ایمنی

بررسی و چک کردن مدار ایمنی می‌تواند یک شروع خوب برای‌ شناسایی و تشخیص مشکل و تعمیر هیتر استخر باشد.‌ جریان برق باید از طریق هر سوئیچ ایمنی گرفته شده و از آن خارج شود.‌ باید گفت که ساختار بخاری‌های الکترونیکی جدید به گونه‌ای است که بسیاری از آنها دارای یک صفحه مدار هستند که هنگام بروز مشکل‌ یک کد خطا می‌دهند و به شما نشان می‌دهند که چه سوئیچی کار نمی‌کند تا بخاری روشن شود.‌ به این طریق شما می‌توانید‌ دلیل مشکل به وجود آمده در سیستم را به راحتی تشخیص داده و اقدامات لازم نسبت به تعمیر هیتر استخر خود را انجام دهید.‌ به منظور آگاهی یافتن از کدهای خطای صفحه مدار می‌توانید به دفترچه راهنمای هیتر استخر مراجعه کنید.

بررسی عملکرد صحیح صفحه مدار 

‌ البته باید این مطلب را مد نظر داشته باشید که‌ عدم عملکرد صحیح صفحه مدار می‌تواند دلیل خرابی یا مشکل هیتر استخر شما باشد.‌ علیرغم‌ پیشرفت تکنولوژی و فناوری در سال‌های اخیر،‌ هنوز هم‌ صفحه مدار می‌تواند به دلیل رطوبت، ورود حشرات، یا ولتاژ نامنظم‌ با مشکل روبرو شده و به درستی کار نکند. برای حل این مشکل می‌توانید از‌ یک مهندس برق که‌ دانش و تجربه کافی در این زمینه را دارد کمک بگیرید.‌ خرابی صفحه مدار می‌تواند مربوط به مقاومت، رله، یا خازن معیوب باشد.

آگاهی از نکات و دستورالعمل‌های استفاده از هیتر استخر

باید به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از هیتر استخر حتماً نکات و دستورالعمل‌های به کارگیری‌ عملکرد صحیح آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و عملا آنها را دنبال کنید.‌ چرا که‌ در برخی موارد عدم عملکرد صحیح بخاری استخر می‌تواند موجب‌ بروز خطر‌های بسیاری شود.‌ یکی از نکات بسیار مهم در مورد استفاده از بخاری‌های استخر این است که نکات ایمنی و دستورالعمل‌های صحیح به‌ کارگیری آن را‌ رعایت کنید.‌ در غیر این صورت ممکن است که هزینه بالایی را برای جبران خسارت‌ها و تعمیر هیتر استخر خود پرداخت کنید.‌ هر کدام از انواع بخاری‌های استخر دارای‌ دستورالعمل‌های به کارگیری مخصوص به خود هستند. لازم است که شما هنگام خریداری هیتر استخر از فروشنده یا شرکت سازنده‌ اطلاعات لازم در مورد نحوه استفاده از آن را‌ سوال کنید و دفترچه راهنمای هیتر استخر را به دقت مطالعه نمایید.

نگهداری و سرویس دهی منظم بخاری استخر و افزایش طول عمر بخاری استخر

 استفاده صحیح و بررسی به موقع عملکرد هیتر استخر موجب ‌می‌شود که‌ بتوانید به موقع مشکل به وجود آمده را رفع کرده و‌ و از وارد آمدن صدمه به قطعات دیگر هیتر و از کار افتادن کل واحد‌ جلوگیری به عمل بیاورید.‌ باید به این نکته اشاره کرد که نگهداری مناسب و‌ سرویس دهی منظم‌ به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر از‌  تعمیر هیتر استخر و‌ رفع مشکلات به وجود آمده خواهد بود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع هیتر استخر و سیستم‌های گرمایشی تجاری و صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بخاری استخر و سیستم‌های گرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های گرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: .intheswim

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما