هر آنچه که باید در مورد سیستم گرمایشی تابشی بدانید.

هیتر صنعتی سقفی
معرفی انواع هیتر صنعتی سقفی و منابع انرژی آنها
شهریور ۳۱, ۱۳۹۸
هیتر برقی ایستاده
انواع هیتر برقی ایستاده چیست و در کجاها استفاده می‌شود؟
مهر ۶, ۱۳۹۸
سیستم گرمایشی تابشی

سیستم گرمایشی تابشی

تامین گرمایش مناسب در ساختمان‌های صنعتی و همچنین در ساختمان‌های مسکونی یکی از مهم‌ترین عوامل ضروری است. با شروع فصل سرما باید به فکر تامین گرمایش مناسب برای محل کار یا زندگی خود باشید. انواع روش‌های گرمایشی برای گرم کردن خانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی وجود دارد. امروزه سیستم گرمایشی تابشی یکی از روش‌های نوین و پرطرفدار برای تامین گرمایش انواع ساختمان‌ها  و فضاهای مختلف است. سیستم گرمایشی تابشی باعث تامین گرمای مطلوب در محیط‌های مختلف می‌شود. سیستم گرمایشی تابشی دارای مزایای بسیاری در مقایسه با انواع سیستم‌های گرمایشی دیگر است. در این مطلب با نحوه‌ی گرمایش و مزایای به کارگیری سیستم گرمایشی تابشی آشنا خواهید شد.

 نحوه‌ی کار سیستم گرمایشی تابشی

هیتر تابشی

هیتر تابشی

مقایسه کارکرد سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت و سیستم گرمایشی تابشی

 سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت با تولید و انتقال گرما به هوای طراف خود باعث گرم شدن محیط پیرامون می‌شوند. در این روش همواره مقداری از انرژی گرمایی تولید شده توسط هیتر انتقال حرارت، اتلاف می‌شود. در حالی که با به کارگیری سیستم گرمایشی تابشی میزان اتلاف گرما به حداقل می‌رسد. سیستم‌های گرمایشی تابشی برخلاف سیستم‌های انتقال حرارت هوای اطراف خود را گرم نمی‌کنند. بلکه این هیترها با تابش مستقیم گرما به سطح مورد نظر باعث گرم شدن آن می‌شوند. شیوه‌ی کار سیستم گرمایشی تابشی درست مانند گرم کردن سطح کره‌ی زمین توسط نور خورشید است. انرژی گرمایی از طریق نور خورشید تابیده شده و باعث گرم شدن زمین می‌شوند. سیستم گرمایشی تابشی نیز به همین روش اشیاء و افرادی را که در مسیر تابشی‌شان قرار گرفته باشد گرم ‌می‌کند. سیستم های گرمایشی تابشی، شیوه‌ی گرمایشی بسیار بی سر و صدایی دارند. به همین دلیل به کارگیری سیستم‌های گرمایشی تابشی در محیط‌هایی که در آنها به آرامش و سکوت نیاز است، کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان نمونه از سیستم‌های گرمایشی تابشی می‌توان برای گرم کردن بیمارستان‌ها، کلاس‌های درس مدرسه‌ها و موسسات آموزشی، آسایشگاه‌ها و سایر مناطق استفاده کرد.

نحوه کارکرد سیستم‌های گرمایشی تابشی

 

 سیستم‌های گرمایشی تابشی از فرآیند طبیعی تابش انرژی گرمایی برای گرم کردن سطح مورد نظر استفاده می‌کنند. نحوه‌ی گرمایش توسط سیستم‌های گرمایشی تابشی به دو نوع اصلی تقسیم بندی می‌شوند. هیترهای تابشی گرما را به صورت مستقیم و همچنین به صورت توزیع گرما انتقال می‌دهند. در روش گرمایش مستقیم، قطعه‌ی گرمایشی به سطح مورد نظر انتقال داده می‌شود. در این روش در صورت قرار گرفتن در مسیر تابشی بخاری می‌توانید به صورت آنی گرمای تولید شده است را احساس کنید. شیوه‌ی توزیع گرما به این معنی است که اشیاء و اجسام بعد از جذب کردن گرما به صورت مستقیم، آن را به محیط اطراف خود انتقال می‌دهند. برای مثال دیوارها، کف ساختمان و اساسیه به روش مستقیم گرم شده و سپس گرمای جذب شده را به محیط پیرامون خود نیز انتقال می‌دهند. هنگام استفاده از بخاری تابشی، محیط به صورت یکنواخت گرم شود. در واقع می‌توان گفت که بخاری‌های تابشی به صورت هم زمان به دو روش مستقیم و توزیعی باعث گرم شدن محیط مورد نظر می‌شوند.

مزیت‌های سیستم گرمایشی تابشی

 

یکی از مزایای بخاری‌های تابشی تامین گرمای مطلوب به صورت یکنواخت در محیط است. همانطور که می‌دانید، گرما به صورت طبیعی از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. به کارگیری سیستم‌های گرمایشی انتقال حرارت باعث می‌شود که همواره دمای نزدیک به سقف ساختمان از دمای نزدیک به کف ساختمان گرم‌تر باشد. در صورتی که با استفاده از بخاری‌های تابشی دمای سطح زمین و دمای نزدیک به سقف تقریباً یکسان خواهد بود.

با به کارگیری بخاری‌های تابشی میزان اتلاف گرما به حداقل ممکن می‌رسد. این بخاری هوای اطراف خود را گرم می‌کند و به همین دلیل وجود باد و جریان هوا در اثر گرمایشی بخاری‌های تابشی تاثیری ندارد. این ویژگی باعث می‌شود که بخاری‌های تابشی اثر گرمایشی بسیار بالایی در فضاهای باز نیز داشته باشند. بخاری‌های تابشی در دماهای بسیار پایین نیز توانایی گرم کردن مطلوب سطح مورد نظر شما را خواهند داشت. سیستم‌های گرمایشی تابشی در فضای باز ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارای کاربردهای بسیاری هستند. به عنوان نمونه در فضای باز رستوران‌ها و هتل‌ها، عرشه‌های بارگیری، انباری‌های بزرگ صنعتی، پارکینگ‌ها، محل برگزاری مراسم و جشن‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند، ساختمان‌هایی که درب آنها به صورت مکرر باز و بسته می‌شود و هوا پیوسته در آنها جریان دارد، از انواع بخاری‌های تابشی بهره برده می‌شود.

 

کاربرد بخاری تابشی

کاربرد بخاری تابشی

گرمایش سریع و آنی و توزیع یکنواخت نیرو

یکی دیگر از مزایای بخاری‌های تابشی گرمایش سریع و آنی آنها است. هنگام به کارگیری سیستم‌های انتقال حرارت همیشه مقداری زمان لازم است تا گرما به صورت یکنواخت در محیط توزیع شود. در صورتی که بخاری‌های گرمایشی تابشی به محض روشن شدن، گرما را به سطح مورد نظر خود انتقال می‌دهند. اگر در مسیر تابشی این سیستم‌های گرمایشی قرار بگیرید، به محض روشن کردن بخاری تابشی، گرمای ساطع شده از آن را روی بدن خود احساس خواهید کرد.

جلوگیری از اتلاف گرما، یک مسئله مهم که گاهی در ایران چندان به آنها بها داده نمی‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت بخاری‌های تابشی این است که از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل بخاری‌های تابشی یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به شمار می‌آیند. امروزه کم مصرف بودن سیستم‌های گرمایشی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایای آنها به شمار می‌آید. در بیشتر ساختمان‌های صنعتی همواره هزینه‌ی بالایی صرف تامین گرمایش می‌شود. به همین دلیل به کارگیری سیستم‌های گرمایشی کم مصرف می‌تواند کمک بسیاری به کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان‌های صنعتی بکند. علاوه بر این، سیستم‌های گرمایشی کم مصرف به دلیل کاهش مصرف انرژی باعث آسیب رسیدن به منابع طبیعی کره زمین نمی‌شوند و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

 

به کارگیری هیتر تابشی در فضای باز

به کارگیری هیتر تابشی در فضای باز

نصب سیستم گرمایشی تابشی

هنگام نصب سیستم گرمایشی تابشی باید به فاصله‌ی استاندارد ذکر شده در دستورالعمل نصب هیتر توجه کنید. نزدیک بودن بیش از اندازه‌ی هیتر به سطح، باعث افزایش بی‌رویه‌ی دمای سطح می‌شود و ممکن است خطر آفرین باشد. همچنین باید به زاویه‌ی نصب هیتر تابشی توجه کرد. زاویه‌ی نصب هیتر باید به گونه‌ای باشد که امواج گرمایشی به سطح مورد نظر شما بتابد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع سیستم‌ها و بخاری‌های گرمایشی صنعتی است. شما می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس گرفته و اطلاعات دقیق و کاملی را در مورد انواع سیستم‌های گرمایشی کسب نمایید. آشنایی کامل با انواع سیستم‌های گرمایشی و کسب اطلاعات در مورد مزایا و معایب هر کدام و کاربردهای آنها در ساختمان‌های صنعتی گوناگون به شما کمک خواهد کرد تا سیستم گرمایشی مناسبی را برای ساختمان صنعتی و مسکونی خود تهیه کنید.

منبع: convectair

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما