گرماتاب چیست و مهم‌ترین مزایا و معایب گرماتاب چیست؟

انواع گرماتاب فضای باز
انواع گرماتاب فضای باز : آشنایی با انواع هیتر تابشی فضای باز
آبان ۱۲, ۱۴۰۰
سیستم گرمایشی مرکزی برقی چیست و چه مزایایی دارد؟
دی ۱۰, ۱۴۰۰
مزایا و معایب گرماتاب

مزایا و معایب گرماتاب

مزایا و معایب گرماتاب : بررسی مزیت‌ها و معایب هیتر تابشی

آشنایی با مزایا و معایب گرماتاب به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا این سیستم گرمایشی برای آنها مناسب است یا نه. باید به این نکته اشاره کرد که امروزه هیترهای تابشی یا گرماتاب‌ها‌ به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌های که دارند طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و کاربران بسیاری برای تامین نیازهای گرمایشی از انواع گرماتاب‌ها‌ بهره می‌برند. یکی از دلایلی که روز به روز بر تعداد کاربرانی که از گرماتاب استفاده می‌کنند بیشتر می‌شود، مزیت‌ها‌ی بسیاری است که این نوع سیستم گرمایشی دارد. با این حال گرماتاب‌ها نیز مانند تمامی‌ سیستم‌ها‌ی دیگر دارای چند ویژگی هستند که ممکن است برای برخی از کاربران مناسب نباشند. همانطور که می‌دانید انتخاب سیستم گرمایشی مناسب نقش بسیار مهمی ‌در تامین هوای گرم در خانه و ساختمان‌های تجاری و مسکونی دارد. چرا که انتخاب سیستم گرمایشی مناسب موجب می‌شود رفاه و آسایش افراد حاضر در ساختمان را تامین کنید و همچنین فرایندهای کاری و تولیدی را در محیط‌ها‌ی تجاری به خوبی به پیش ببرید. با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشته به بررسی مزایا و معایب گرماتاب خواهیم پرداخت. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که تصمیم گرفته‌اید تا برای تامین گرمایش محیط مورد نظر خود از گرماتاب استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

مزایا و معایب گرماتاب

مزایا و معایب گرماتاب

مزیت‌ها‌ی گرماتاب

باید گفت که گرماتاب‌ها‌ در مقایسه با سیستم‌ها‌ی گرمایشی انتقال حرارت مزیت‌ها‌ی بیشتری دارند. در واقع امروزه در بیشتر ساختمان‌ها‌ی تجاری صنعتی و مسکونی شاهد جایگزین شدن هیترهای تابشی با سیستم‌ها‌ی گرمایشی قدیمی ‌که با روش انتقال حرارت کار می‌کنند هستیم. 

بازده بالای گرماتاب‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گرماتاب‌ها‌ این است که سیستم‌ها‌ی گرمایشی فوق العاده کارآمدی هستند و بازده آنها بسیار بالا است. در واقع بخاری‌ها‌ی تابشی حدود ۹۰% از انرژی مصرفی خود را به مادون قرمز و ۱۰% آن را به هوای گرم تبدیل می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا بازده ۱۰۰ درصدی در تولید گرما داشته باشند. اشعه مادون قرمز ساطع شده از بخاری تابشی به صورت مستقیم افراد و اشیائی را که در محدوده تابشی بخاری قرار داشته باشند، گرم می‌کند. این در حالی است که روش گرمایشی بخاری‌ها‌ی تابشی به این صورت است که هوای اطراف خود را گرم نمی‌کنند، بلکه به صورت مستقیم گرما را به سطوح مورد نظر می‌تابانند. این روش گرمایشی منجر به انتقال انرژی بسیار سریع بین بخاری تابشی و اجسام و سطوحی می‌شود که می‌خواهید آنها را گرم کنید. به همین دلیل بخاری‌ها‌ی تابشی ۳۰ الی ۴۰% در مقایسه با سیستم‌ها‌ی گرمایشی انتقال حرارت انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

مقایسه سیستم گرمایشی گرماتاب و گرمایشی معمولی

باید بدانید که گرمایش معمولی مبتنی بر همرفت یا انتقال حرارت، هوا را گرم می‌کند. در این صورت هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و از محیط مورد نظر که قصد گرم کردن آن را دارید، دور می‌شود. بنابراین با استفاده از بخاری‌ها‌ی معمولی قبل از اینکه بتوانید گرما را به خوبی احساس کنید، تقریباً باید هوای کل اتاق یا هوای نزدیک به بخاری به خوبی گرم شود. این ویژگی باعث اتلاف مقدار زیادی از گرمای تولید شده توسط بخاری می‌گردد. چرا که حرکت هوا باعث دور شدن هوای گرم می‌شود. به خصوص در محیط‌ها‌یی که دارای فضای باز هستند یا به صورت کاملاً عایق‌بندی نشده‌اند، استفاده از بخاری‌ها‌ی معمولی باعث اتلاف حجم زیادی از هوای گرم می‌شود. این ویژگی بخاری‌های همرفت باعث اتلاف مقدار زیادی از انرژی می‌گردد. در حالی که بخاری‌ها‌ی تابشی بلافاصله اجسامی را که در محدوده گرمایشی آنها قرار داشته باشند، گرم می‌کنند و دارای راندمان بسیار بالایی هستند. از این رو گرماتاب یک نوع سیستم گرمایشی موثر و کارآمد به شمار می‌آید.

 

گرماتاب فضای باز

گرماتاب فضای باز

امکان استفاده در فضاهای باز

یکی دیگر از مزیت‌ها‌ی مهم به گرماتاب‌ها‌ امکان استفاده از آنها در فضای باز است. باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از گرماتاب برای تامین گرمایش فضای داخلی طراحی شده‌اند. این نوع از گرماتاب‌ها‌ اغلب به صورت پنل یا هیترهای قابل حمل در دسترس هستند. پنل‌ها‌ی مادون قرمز را می‌توان در هر مکانی از فضای داخلی ساختمان استفاده کرد. پنل‌هایی که از سقف آویزان می‌شوند در تامین گرمایش موثرتر هستند. چرا که نصب آنها از سقف باعث می‌شود که اجسام مانع ساطع شدن اشعه‌ها‌ی گرمایشی هیتر نشوند. یک مزیت فوق‌العاده برای پنل‌ها‌ی گرمایشی مادون قرمز این است که برخی از آنها با طرح‌های هنری ارائه می‌شوند و می‌توان مانند تابلو از آنها برای زیباتر کردن دکوراسیون فضای داخلی ساختمان استفاده کرد. حتی کاربران می‌توانند تصویر دلخواه خود را روی پنل گرماتاب نصب کنند.

تنوع بالای گرماتاب‌ها

برخی دیگر از انواع گرماتاب‌ها‌ نیز برای تامین گرمایش فضاهای باز به کار برده می‌شود. هیترهای فضای باز معمولاً قدرت گرمایشی بیشتری دارند. پنل‌ها‌ی فضای باز را می‌توان در انواع بخاری‌ها‌ی پاسیو و تراس و پانل‌ها‌ی دیواری و سقفی تهیه کرد. در واقع امروزه گرماتاب‌ها‌ در اندازه‌ها‌ و مدل‌ها‌ی مختلف ساخته می‌شوند تا برای به کارگیری در شرایط مختلف مناسب بوده و بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران در شرایط مختلف باشند. همچنین پنل‌ها‌ی گرمایشی برای استفاده در حمام عالی هستند. چرا که این بخاری‌ها‌ خاصیت ضد رطوبت دارند. از طرف دیگر گرماتاب‌ها‌ در محیط‌های مرطوب عملکرد نیز خوبی دارند. با این حال هنگام خرید گرماتاب برای حمام حتماً باید دقت کنید تا هیتر مورد نظر ضد رطوبت باشد.

گرماتاب پنلی با طرح دلخواه

گرماتاب پنلی با طرح دلخواه

دوام بالا 

از دیگر مزیت‌ها‌ی گرماتاب‌ها این است که بسیار بادوام هستند و می‌توانند ساعت‌های طولانی کار کنند. برای مثال گرماتاب‌ها‌ی کوارتز می‌توانند ۵,۰۰۰ ساعت کار کنند. هیترهای کوارتز می‌توانند بیش از ۲۰۰ ساعت بدون توقف کار کنند. گرماتاب‌ها‌ی سرامیکی و کربنی نیز این قابلیت را دارند تا ۱۰,۰۰۰ ساعت کار کنند. هیترهای مادون قرمز نیز می‌توانند تا ۱۰۰,۰۰۰ ساعت کار کنند. با توجه به این ویژگی، شما می‌توانید در صورت نگهداری مناسب از گرماتاب تا چندین سال از اثر گرمایشی آن به خوبی بهره‌مند شوید.

انواع گرماتاب سرامیکی

انواع گرماتاب سرامیکی

 

جلوگیری خشک شدن هوا در صورت استفاده از گرماتاب مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت گرماتاب این است که این سیستم‌ها‌ی گرمایشی هنگام تولید گرما باعث خشک شدن هوا نمی‌شود. بنابراین رطوبت هوا در سطح ثابت و طبیعی‌تری قرار می‌گیرد و باعث ایجاد هوای مطبوع‌تری می‌شود. در حالی که با گرمایش معمولی و استفاده از بخاری‌ها‌ی انتقال حرارت، رطوبت هوا گرفته شده و بنابراین هوا خشک می‌شود. خشکی هوا می‌تواند منجر به علائمی همانند خشکی پوست، گلو درد، و تشدید مشکلات تنفسی شود.

کیفیت بالای هوای داخلی ساختمان

از طرف دیگر به واسطه‌ی استفاده از بخاری‌های معمولی حرکت هوا به سمت بالا باعث ایجاد جریان هوا می‌شود. حرکت هوا منجر به انتقال گرد و غبار و سایر ذرات مضر هوا می‌شود که توسط جریان هوا جمع شده و در محیط داخلی اتاق دمیده می‌شوند. در حالی که تامین گرما با استفاده از گرماتاب باعث حرکت هوا نمی‌شود واین امر به بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان کمک زیادی می‌کند.

عدم انتشار ترکیبات مضر در هوا

علاوه بر این، بخاری‌ها‌ی معمولی گازی و نفتی، آلاینده‌ها‌ی هوا را به دلیل سوختن سوخت در فضا منتشر می‌کنند. این ذرات و گازها برای ریه‌ها‌ مضر هستند و باید از آنها پرهیز کرد. گرماتاب‌های سوخت را نمی‌سوزانند و بنابراین ترکیبات مضر را در فضای داخلی ساختمان منتشر نمی‌کند. از نظر بهداشتی و سلامتی استفاده از گرماتاب‌ها‌ گزینه بهتری برای تامین فضای داخلی ساختمان است.

مناسب برای افراد مبتلا به آلرژی

با توجه به تاثیر بهبود کیفیت هوا توسط گرماتاب‌ها،‌ استفاده از این نوع سیستم‌ها‌ی گرمایشی برای افرادی که مبتلا به آلرژی هستند مفید است. بخاری‌ها‌ی تابشی باعث ایجاد حرکت هوا نمی‌شوند و گرد و غبار یا مواد حساسیت زا را در اتاق به حرکت و گردش در نمی‌آورند. همچنین با خشک نکردن هوا رطوبت پایدارتری را به همراه می‌آورند و تمامی‌ این‌ها‌ برای افرادی که مبتلا به آلرژی هستند مفید است.

ایمنی بالا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های گرماتاب‌ها‌ی ایمنی آنها است. بخاری‌های مبتنی بر سوخت به غیر از انتشار گاز‌ها‌ و ترکیبات مضر، خطرات دیگری مانند آتش سوزی یا نشت گاز را به همراه دارند. در حالی که بخاری‌ها‌ی تابشی این خطرات و مشکلات را ندارند و بسیار ایمن هستند. پنل‌ها‌ی گرمایشی مادون قرمز ایمنی بسیار بالایی دارند و خیلی داغ نمی‌شوند. حتی می‌توان برای حدود دو ثانیه بدون هیچ خطری آنها را لمس کرد. با وجود ‌این کاربران باید هنگام به‌ کارگیری انواع گرماتاب نکات مربوط به دستورالعمل‌ها‌ی ایمنی آن را به دقت دنبال کنند.

 

گرماتاب قابل حمل

گرماتاب قابل حمل

ایجاد گرمای مطبوع بلافاصله بعد از استفاده 

گرماتاب‌ها‌ این مزیت را دارند که در مدت زمان بسیار کوتاهی محدوده گرمایشی خود را گرم کنند. در واقع شما به محض روشن کردن بخاری تابشی می‌توانید گرمای ساطع شده از آن را روی پوست خود احساس کنید. تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا یک بخاری مادون قرمز به حداکثر ظرفیت گرمایشی خود برسد. بنابراین بخاری‌ها‌ی تابشی برای محیط‌هایی که نیازی به گرمایش مداوم ندارند، یک گزینه بسیار عالی به شمار می‌آیند. در حالی که هنگام استفاده از بخاری‌ها‌ی انتقال حرارت باید مدتی صبر کنید تا هوای اطراف بخاری گرم شده و سپس هوای گرم به دیگر قسمت‌ها‌ی اتاق انتقال پیدا کند. اثربخشی آنی گرماتاب‌ها‌ یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها‌ی آن‌ها‌ به شمار می‌آید.

سهولت نصب و به کارگیری

با اینکه گرماتاب‌ها‌ در مدل‌ها‌ی مختلف ساخته می‌شوند، تقریباً نصب و به‌ کارگیری همه آنها بسیار آسان است. گرماتاب‌ها‌ی برقی قابل حمل تنها به یک مکان ایمن برای قرار دادن آنها‌ و دوشاخه‌‌ا‌ی برای اتصال به انرژی برق نیاز دارد. نصب پنل‌ها‌ی گرمایشی نیز بسیار آسان است و اغلب با چند پیچ ساده می‌توان به راحتی آنها را نصب کرد.

سهولت نگهداری و تمیز کردن

همچنین نحوه نگهداری از گرماتاب بسیار راحت است. تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که هر از چند گاهی بخاری خود را گرد گیری کنند تا مطمئن شوند که آلودگی یا مانعی برای تحت تاثیر دادن عملکرد هیتر وجود ندارد.

معایب گرماتاب

همانطور که گفته شد گرماتاب ها دارای چند نکته منفی نیز هستند. در ادامه‌ی متن مزایا و معایب گرماتاب به بررسی نکات منفی این نوع سیستم گرمایشی خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب گرماتاب

مزایا و معایب گرماتاب

افزایش هزینه در صورت استفاده طولانی مدت

با این که گرماتاب‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند و بازده آنها بسیار بالا است، استفاده طولانی مدت از گرماتاب‌ها‌ی برقی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها‌ی مصرف انرژی برق شود. با توجه به اینکه انرژی برق در مقایسه با سوخت‌ها‌ی فسیلی قیمت بالاتری دارد، استفاده طولانی مدت از بخاری‌ها‌ی تابشی برقی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها‌ی گرمایشی شود.

گرم نشدن بخشی از اتاق یا محوطه هنگام استفاده از گرماتاب‌ها

از طرف دیگر با استفاده از گرماتاب هوای قسمتی از اتاق یا محوطه که در محدوده گرمایشی هیتر قرار نگرفته باشد، سرد باقی می‌ماند. با این حال اگر از یک بخاری تابشی با توان گرمایشی مناسب استفاده کنید، می‌توانید اتاق مورد نظر خود را پس از مدتی به خوبی گرم کنید. چرا که به هر حال گرمای بخاری توسط اشیاء جذب شده و انتقال گرما از این طریق به مرور باعث گرم شدن هوای اتاق نیز می‌شود. به همین دلیل در ابتدا محدوده گرمایشی بخاری تابشی گرم می‌شود و سپس دمای قسمت‌های دیگر اتاق افزایش می‌یابد. به منظور کنترل بهتر دمای اتاق می‌توانید از یک ترموستات استفاده کنید. عایق‌بندی مناسب اتاق نیز به سرعت بخشیدن به فرایند گرمایش کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این اگر ساختمان مورد نظر شما دارای عایق‌بندی مناسب نیست، می‌توانید از گرماتاب به عنوان سیستم گرمایشی مکمل استفاده کنید.

عدم کارکرد صحیح در اتاق‌های کوچک

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر گرماتاب را در مکان مناسب نصب نکنید، ممکن است وجود اشیاء مانع ساطع شدن اشعه‌های گرمایشی آن شود. بنابراین اگر اشیاء در مسیر اشعه‌ها‌ی تابشی قرار بگیرند، مانع رسیدن گرما به سطح مورد نظر می‌شوند. بنابراین عملاًَ به فضای کافی در اطراف گرماتاب خود نیاز خواهید داشت. این ویژگی می‌تواند در اتاق‌ها‌ی کوچک مشکل ساز باشد. با این حال برای اتاق‌ها‌یی که دارای مبلمان زیادی هستند، می‌توانید از پنل‌های سقفی و دیواری استفاده کنید تا امواج تابشی بدون مانع به سطح اتاق بتابند.

لزوم رعایت نکات ایمنی

با اینکه ایمنی گرماتاب‌ها‌ در مقایسه با بخاری‌ها‌ی انتقال حرارت بیشتر است، اما هیترهای تابشی گازی نیز کاملاً ایمن نیستند. بنابراین در صورت استفاده از بخاری‌ها‌ی تابشی گازسوز باید مراقب نشت گاز باشید و نکات ایمنی به ‌کارگیری آن را رعایت کنید. در واقع بیشتر گرماتاب‌ها‌ی طراحی شده برای فضای داخلی ساختمان، برقی هستند و بخاری‌ها‌ی پاسیو با گاز کار می‌کنند.

پس از مطالعه مزایا و معایب گرماتاب می‌توانید متوجه شوید که مزیت‌ها‌ی این سیستم گرمایشی بسیار بیشتر از معایب آن است و روش‌ها‌یی وجود دارد که بتوان معایب آن را حل و فصل کرد. امیدواریم که آشنایی با مزایا و معایب گرماتاب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید تصمیم بهتری در مورد انتخاب سیستم گرمایشی خود بگیرید. در صورتی که سوالی در مورد مزایا و معایب گرماتاب دارید می‌توانید آن را مطرح کنید و از راهنمایی مشاوران گرماسرد بهره‌مند شوید. همچنین اگر نظری در مورد مزایا و معایب گرماتاب دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: ecolivingexpert

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما