هیتر تابشی گرمایش از کف چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟

انواع گرماتاب و مزیت های آن
رایج‌ترین انواع گرماتاب و بررسی مزایای هر کدام از آنها
بهمن ۱۰, ۱۴۰۰
بهترین هیترهای تجاری
معرفی بهترین هیترهای تجاری و موارد مصرف
فروردین ۱۶, ۱۴۰۱
هیتر تابشی گرمایش از کف

هیتر تابشی گرمایش از کف

هیتر تابشی گرمایش از کف‌ : ویژگی‌های هیتر تابشی گرمایش از کف و انواع آن

هیتر تابشی گرمایش از کف یکی از سیستم‌های گرمایشی است که برای تامین گرمای مورد نیاز در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیتر تابشی گرمایش از کف یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای گرم کردن یک ساختمان است. اگر شما می‌خواهید که گرمای مورد نیاز ساختمان خود را به راحتی تامین کنید و فضای مناسبی را برای زندگی فراهم نمایید، انتخاب هیتر تابشی گرمایش از کف برای شما می‌تواند گزینه عالی باشد. در این نوشته به معرفی بخاری تابشی گرمایش از کف خواهیم پرداخت و مزیت‌ها و معایب این سیستم گرمایشی را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هیتر‌های تابشی گرمایش از کف کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

هیتر تابشی گرمایش از کف

هیتر تابشی گرمایش از کف

هیتر تابشی گرمایش از کف چیست؟

هیتر تابشی گرمایش از کف سیستمی ‌است که در زیر کف زمین نصب می‌شود و ساختمان را از سمت پایین به بالا گرم می‌کند. در واقع می‌توان گفت که اشکال مختلف این نوع روش گرمایشی از قدیم در اروپا رایج بوده‌اند. به عنوان مثال این روش برای گرم کردن حمام‌های رومی‌ به کار برده میشده داده است.

گردش آب گرم از طریق لوله‌های انعطاف‌ پذیر

بسیاری از سیستم‌های گرمایش از کف تابشی آب گرم را از طریق لوله‌های انعطاف پذیری که در کف ساختمان نصب می‌شوند، به گردش در می‌آورد. برخی دیگر از سیستم‌های گرمایش از کف از عناصر گرمایش الکتریکی برای تولید و انعکاس گرما استفاده می‌کنند. در هر دو صورت روش کار سیستم‌های گرمایش از کف به این گونه است که ابتدا کف ساختمان را گرم می‌کنند و سپس گرما به تدریج در سراسر اتاق پخش می‌شود. با استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف، دمای کف ساختمان حدود ۲۴ درجه سانتیگراد خواهد بود. با توجه به اینکه‌ هوای گرما به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند، نیازی به فن برای دمیدن و به جریان انداختن هوا در فضای اتاق نخواهد بود. به این طریق هوایی که در نزدیکی‌ سطح چشم باشد، با توجه به تنظیمات ترموستات حدود ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

 

گرمایش از کف

گرمایش از کف

 

افزایش فضای اتاق و حذف گرد و غبار

یکی از مزیت‌های‌ بخاری تابشی گرمایش از کف این است که با استفاده از این سیستم‌ها هیچ محدودیتی برای قراردادن اساسیه در اتاق وجود نخواهد داشت و شما نگران قرار دادن بخاری‌ها و دیگر سیستم‌های گرمایشی در نقاط مختلف‌ نخواهید بود. همچنین این سیستم‌ها بسیار بی صدا، کارآمد و بدون گرد و غبار هستند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

از آنجایی که هوای گرم از سمت پایین به سمت بالا حرکت می‌کند، گرمای تولید شده اتاق مورد نظر را به خوبی گرم می‌کند و گرما به مدت زمان طولانی حفظ می‌شود. سیستم‌هایی که با‌ فن کار می‌کنند، گرمای خوبی تولید می‌کنند، اما با خاموش شدن بخاری شما دیگر احساس گرما نخواهید کرد. در حالی که گرمای تولید شده توسط‌ هیتر تابشی گرمایش از کف مدت زمانی طولانی در اتاق باقی خواهد ماند و‌ شما مدت زمان زیادی احساس گرما خواهید کرد.

حذف فیزیکی وسایل گرمایشی و افزایش حجم خانه

همچنین سیستم‌های گرمایش از کف به دلیل نصب شدن در زیر ساختمان و قرار گرفتن در زیر کف پوش قابل مشاهده نیستند. این ویژگی باعث می‌شود که بتوان از آنها در ساختمان‌هایی با چیدمان و دکوراسیون‌های مختلف استفاده کرد. برای افرادی که می‌خواهند سیستم گرمایشی‌ ساختمان آنها قابل مشاهده نباشد، استفاده از این روش گرمایشی پیشنهاد می‌گردد.

کاهش هزینه‌های مصرف انرژی

باید اضافه کرد که سیستم گرمایش از کف، از جمله سیستم‌های گرمایشی مقرون به صرفه و کم مصرف به شمار می‌آید و می‌تواند در کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان نقش داشته باشد. با توجه به اینکه در این روش گرمایشی نیاز به فن نیست،‌ جریان هوای گرم باعث ایجاد گرد و غبار یا پخش مواد حساسیت زا در فضای اتاق نخواهد شد.

مزیت‌های هیتر تابشی گرمایش از کف

 هیترهای تابشی گرمایش از کف دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد خود هستند. در این قسمت به بررسی نکات مثبت در مورد‌ هیتر‌های تابشی گرمایش از کف خواهیم پرداخت.

گرم کردن مستقیم و اشیا

استفاده از هیتر‌های تابشی گرمایش از کف یکی از بهترین روش‌ها برای گرم کردن مستقیم افراد و اشیائی است که با زمین در تماس هستند. این نوع گرمایش روشی است که به عنوان گرمایش رسانایی شناخته می‌شود. با گرمایش رسانایی حتی اگر هوا خنک باشد، شما احساس گرمای بیشتری خواهید کرد.‌ هنگامی‌ که پای خود را روی یک سطح گرم می‌گذارید، احساس گرمای مطبوعی به شما دست خواهد داد.

اثرگذاری بالا نسبت به سایر روش‌ها

از طرف دیگر سیستم گرمایش از کف باعث می‌شود که مقداری از گرمای تولید شده نیز ساطع شود. به این صورت اجسام ‌که روی زمین قرار گرفته باشند گرم می‌شوند و در نهایت تماس هوا با کف گرم نیز باعث می‌شود که دمای هوا افزایش پیدا کند. سپس هوای گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند و این امر باعث می‌شود که جریان هوای گرم در اتاق پخش شده و هوای اتاق به تدریج گرم شود. این روش گرمایشی نیز به عنوان گرمایش همرفت شناخته می‌شود و یک روش بسیار کارآمد به شمار می‌آید.

کاهش هزینه مصرف انرژی 

با توجه به این که تماس با کف زمین باعث ایجاد احساس گرمای بیشتری می‌شود، شما می‌توانید در صورت استفاده از این سیستم گرمایشی، ترموستات را روی درجه پایین‌تری تنظیم کنید و به این ترتیب انرژی کمتری برای تامین گرمایش مصرف نمایید. میزان اتلاف انرژی در سیستم‌های گرمایش از کف بسیار پایین است. بنابراین شما زیاد نگران اتلاف گرما و هزینه‌های گرمایشی نخواهید بود. از طرف دیگر سیستم گرمایش از کف گرمای مطبوع و مداومی ‌را تولید می‌کند و مانند سیستم‌های گرمایشی دیگر نیست که با روشن و خاموش شدن بخاری احساس گرما یا سرما بکنید.

معایب سیستم گرمایش از کف

نصب هیتر تابشی گرمایش از کف

نصب هیتر تابشی گرمایش از کف

هزینه بالا نسبت به سایر نمونه‌ها

باید گفت که سیستم گرمایش از کف نیز مانند تمامی ‌سیستم‌های گرمایشی دیگر نکات منفی خود را دارد. نصب سیستم گرمایش از کف پر هزینه خواهد بود. برای اینکه بتوانید سیستم گرمایشی تابشی را نصب کنید، به لوله‌های نیاز دارید که در کف زمین نصب می‌شوند. گاهی اوقات این لوله‌ها در بتن قرار داده می‌شوند.‌ البته روش دیگری نیز وجود دارد که راحت‌تر است. در این روش لوله‌های سیم پیچی را بین دو لایه تخته قرار می‌دهند که این روش به دلیل حفظ طولانی مدت گرما کارآمدتر است.‌ توصیه می‌شود هنگام ساختن ساختمان، سیستم گرمایش از کف زیر تمام کفپوش‌های خانه نصب گردد. اگر ساختمان شما مجهز به سیستم گرمایش از کف نیست و می‌خواهید این سیستم را نصب کنید، باید به شما بگوییم که لازم است برای به انجام رساندن این کار هزینه و وقت صرف کنید. چرا که نصب سیستم گرمایش از کف در ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم نیستند، زمان‌بر خواهد بود. زمان لازم برای نصب سیستم گرمایش از کف نیز به نوع سیستم و محدوده پروژه بستگی خواهد داشت. برای نصب سیستم گرمایش از کف در پروژه ساخت ساختمان جدید ممکن است یک هفته یا بیشتر زمان صرف کنید. با این حال در پروژه‌های بازسازی ساختمان به منظور نصب سیستم گرمایش از کف باید ابتدا کف ساختمان را آماده کنید و سپس سیستم را نصب نمایید. این کار ممکن است چندین هفته طول بکشد و کار سختی است. برخی از افراد به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه ترجیح می‌دهند سیستم گرمایش از کف را تنها در‌ قسمت‌های خاصی از ساختمان مانند اتاق خواب یا حمام نصب کنند. نکته دیگر این است که نصب سیستم گرمایش از کف باعث کاهش ارتفاع اتاق خواهد شد. چرا که ماسه فشرده و به دنبال آن عایق و سپس لوله‌ها و بتن یا لایه‌های چوبی بی قرار می‌گیرند.

نیاز به امکانات و تجهیزات خاص

بیشتر‌ سیستم‌های تابشی گرمایش از کف هیدرونیک هستند. در واقع سیستم‌های گرمایشی هیدرونیک از آب گرم برای گرم کردن محیط اطراف خود استفاده می‌کنند. سیستم‌های گرمایشی هیدرولیک پیچیده هستند و اجزای متعددی دارند. شما باید سیستم تابشی گرمایش از کف خود را به صورت لایه‌ای نصب کنید. اگر سیستم گرمایشی قبلی شما‌ دارای دیگ بخار نباشد، لازم خواهد بود که دیگه بخار جدید تهیه کنید.

نحوه کار هیتر تابشی گرمایش از کف

۲ نوع اصلی هیتر تابشی گرمایش از کف وجود دارد. انواع هیترهای تابشی گرمایش از کف را می‌توان به سیستم‌های برقی و سیستم‌های هیدرونیک دسته بندی کرد. در این قسمت شما را با سیستم‌های گرمایش از کف برقی و هیدرونیکی و ویژگی‌های هر کدام از آنها آشنا می‌کنیم.

 سیستم‌های گرمایش از کف برقی

گرمایش از کف برقی

گرمایش از کف برقی

 

ساختار سیستم‌های گرمایش از کف برقی به اینگونه است که کابل‌های برق معمولاً در یک حصیر در بالای سطح زیرین و در ملات نازک نصب می‌شوند. یکی از مزیت‌های سیستم‌های گرمایش از کف برقی نصب راحت‌تر آنها در مقایسه با سیستم‌های گرمایش از کف هیدرونیکی است. همچنین به محض اینکه شما سیستم گرمایش از کف برقی خود را روشن کنید، به سرعت شروع به گرم شدن می‌کند. با این حال به دلیل گران بودن انرژی برق،‌ این روش گرمایشی معمولاً فقط برای گرم کردن اتاق‌های کوچک یا برای تامین گرمای جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سیستم‌های گرمایش از کف برقی معمولاً در اتاق‌های کوچک مانند حمام یا اشپزخانه استفاده می‌شود.

 سیستم‌های گرمایش از کف هیدرونیکی

 در این نوع از سیستم‌های گرمایشی ابتدا آب توسط یک دیگ بخار یا آبگرمکن گرم می‌شود. آب گرم از طریق لوله‌های پلاستیکی انعطاف پذیر به جریان در می‌آید.‌ لوله‌های پلاستیکی انعطاف پذیر را می‌توان در بالای سطح زیرین در شیارها، در قسمت زیرین کف، یا در بتن قرار داد. نصب سیستم گرمایش از کف هیدرونیکی در مقایسه با نصب سیستم گرمایش از کف برقی گران‌تر است. با این وجود به کارگیری سیستم گرمایش از کف هیدرونیکی به دلیل ارزان‌تر بودن سوخت‌های فسیلی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. به همین دلیل اغلب برای گرم کردن کل ساختمان از سیستم گرمایش از کف هیدرونیکی استفاده می‌شود. با این روش می‌توانید گرمای مورد نیاز ساختمان خود را با هزینه کمتری تامین کرده و محیطی با هوای مطبوع و مناسب را برای زندگی یا انجام فعالیت‌های کاری فراهم نمایید. باید گفت که دیگ‌های بخار در اندازه‌های مختلف وجود دارند و تقریباً می‌توان از هر نوع سوختی برای گرم کردن آب در‌ آنها استفاده کرد. برای مثال انواع دیگ‌های بخار از گاز طبیعی، نفت، پروپان، یا زغال سنگ استفاده می‌کنند.

انواع کفپوش سیستم گرمایشی تابشی

از انواع کفپوش می‌توان هنگام نصب سیستم گرمایش از کف استفاده کرد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد.

چوب

کفپوش چوب

کفپوش چوب

‌نصب کف‌های چوب سخت بر روی سیستم گرمایشی تابشی امکان‌پذیر و قابل قبول است. اما باید گفت که تغییرات مداوم و دوا می‌تواند در طول زمان باعث شود که چوب‌ها بیش از حد توان منبسط و منقبض شوند. به همین دلیل ممکن است پس از مدت زمانی چوب‌ها شکاف پیدا کند. به همین دلیل اگر می‌خواهید کفپوش چوبی به کارببرید حتماً باید از چوب سخت مهندسی شده استفاده کنید. کفپوش‌های چوبی مهندسی شده بسیار بیشتر از چوب‌های سخت در بالای سیستم گرمایش از کف دوام می‌آورند. چوب سقف مهندسی شده پایدارتر است و این ویژگی باعث می‌شود که در مقابل گرما و رطوبت بیش از اندازه منبسط و منقبض می‌شود و مقاومت بیشتری داشته باشد.

کاشی

کفپوش سرامیک

کفپوش سرامیک

 

کفپوش‌های چینی یا کاشی‌های سرامیکی برای استفاده در سیستم‌های تابشی گرمایش از کف مناسب هستند. این نوع کفپوش‌ها گرما را به خوبی هدایت می‌کنند و‌ در مقابل نوسانات دما پایداری و مقاومت بالایی دارند.

لمینت

کفپوش‌های لمینتی نیز در سیستم‌های گرمایش از کف به کار برده می‌شوند. اما باید بگوییم که این کفپوش‌ها همیشه بهترین انتخاب نیستند. به دلیل اینکه کفپوش‌های لمینتی نازک هستند، می‌توانند به سرعت گرما را ساطع کند. با این حال اگر رطوبت از سیستم گرمایشی هیدرونیک خارج شود، لمینت به راحتی آسیب می‌بینند. گرمای زیاد نیز می‌تواند به لمینت آسیب برساند. اگر می‌خواهید کفپوش لمینتی را انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که سیستم گرمایش از کف شما همیشه کمتر از محدوده دمای تعیین شده توسط سازنده کفپوش باقی خواهد ماند.

بامبو

انواع مختلفی از کفپوش بامبو وجود دارد که بسیاری از آنها برای استفاده با سیستم‌های گرمایش از کف مناسب هستند. هنگام انتخاب کفپوش بامبو حتماً باید دستورالعمل‌های سازنده را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که آنها تا چه اندازه می‌توانند فشار سیستم‌های گرمایش از کف را تحمل کنند.

عدم امکان استفاده از فرش یا زیرانداز ضخیم در این روش

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت نصب سیستم گرمایش از کف کرد، نباید از فرش یا زیراندازهای ضخیم زیاد استفاده کنید. چرا که آنها مانند یک عایق عمل خواهند کرد و باعث خواهند شد از گرمای تولید شده از کف ساختمان بهره نبرید. اگر شما دوست دارید که در دکوراسیون خانه‌تان از فرش‌های زیاد استفاده کنید، این روش برای شما مناسب نخواهد.

در صورتی که در این مورد سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید آن را بیان کرده و از راهنمایی‌های مشاوران و کارشناسان ما بهره ‌مند شوید. همچنین اگر نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: squareone

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما