بخاری صنعتی و تجاری
بخاری صنعتی و تجاری
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸
بخاری مادون قرمز انباری
مزایای گرمایش انباری با بخاری مادون قرمز
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۸

آشنایی با بخاری تابشی مرغداری

 در گذشته انسان‌ها برای گرم کردن خود تنها از نور خورشید استفاده می‌کردند. پس از کشف آتش، انسان‌های اولیه از انرژی گرمایی آتش به منظور تامین نیازهای گرمایشی متفاوت بهره بردند. انرژی تابشی خورشید به زمین می‌تابد و باعث گرم شدن سطح زمین می‌شود. آتش، به روش انتقال حرارت باعث گرم شدن هوای اطراف خود می‌شود. با سوختن آتش دود و گازهای حاصل از سوخت به سمت بالا حرکت می‌کنند. اما انرژی تابشی آتش در تمامی جهات حرکت می‌کند. در واقع به جای اینکه بگوییم گرما به سمت بالا حرکت می‌کند، باید گفت که هوای گرم به سمت بالا منتقل می‌شود. بنابراین گرمای حاصل از بخاری‌های تابشی قابلیت تابش در تمامی جهات را دارد. امروزه استفاده از بخاری‌های تابشی در زمینه‌های مختلف صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. انواع بخاری تابشی مرغداری نیز برای گرم کردن مرغداری‌های بزرگ به کار می‌روند.

فاصله‌ی خورشید تا سطح زمین ۱۴۹ میلیون کیلومتر است. با این حال انرژی تابشی خورشید توانایی گرم کردن کل کره‌ی زمین را دارد. انرژی تابشی خورشید بارزترین نمونه از روش گرمایش تابشی است. با اینکه بهره گیری از انرژی تابشی خورشید کهن‌ترین نوع روش گرمایشی است، امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، انواع بخاری تابشی مرغداری، از موثرترین و مدرن‌ترین سیستم‌های گرمایشی مناسب برای فضای مرغداری‌ها به شمار می‌آیند. بخاری‌های تابشی بدون گرم کردن هوای اطراف خود، اشیا و اجسام قرار گرفته شده در مسیر تابشی خود را به صورت مستقیم گرم می‌کنند.

انواع بخاری تابشی مرغداری

بخاری تابشی گازی مرغداری

امروزه انواع بخاری تابشی مرغداری در طرح‌ها و مدل‌های مختلف توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های سازنده ‌ی سیستم‌های گرمایشی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما به طور کلی انواع بخاری تابشی مرغداری در نوع اصلی وجود دارند. انواع بخاری تابشی به دو نوع بخاری تابشی با قدرت بالا و بخاری تابشی با قدرت پایین تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه‌ی شما را با انواع بخاری تابشی گازی مرغداری آشنا خواهیم کرد.

بخاری تابشی گازی با قدرت بالا

بخاری تابشی گازی پرقدرت با عنوان‌های بخاری‌ تابشی درخشان، بخاری تابشی پلاکی، یا هیتر سرامیکی نیز شناخته می‌شوند. این نوع بخاری‌های تابشی سوخت گاز و اکسیژن هوا را به صورت شعله‌ی باز سوزانده و سطح بخاری را تا ۸۷۰  الی ۹۸۰ درجه‌ی بالا می‌برند. نور ساطع شده از بخاری‌های تابشی گازی پرقدرت اغلب به رنگ نارنجی است.

به این علت که بخاری‌های تابشی گازی از شعله‌ی باز برای تامین گرمای تابشی استفاده می‌کنند، باعث تولید گاز دی اکسید کربن و بخار آب می‌شوند. به همین علت استفاده از این بخاری‌ها میزان اکسیژن موجود در هوای اتاق را تا اندازه‌ای کاهش داده و باعث افزایش رطوبت محیط می‌شوند. بنابراین در صورت استفاده از بخاری‌های تابشی گازی با قدرت بالا، محیط مورد نظر شما باید مجهز به سیستم تهویه‌ی مناسب باشد تا اکسیژن کافی در محیط مرغداری تامین شود و رطوبت هوا اعتدال یابد. تهویه‌ی هوا باعث کاهش دمای محیط می‌شود. به این ترتیب هیتر باید با قدرت بیشتری کار کند تا اتلاف گرما جبران شود. این امر تا حدودی باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی مرغداری می‌گردد.

بخاری‌های تابشی قدرت تامین حجم گرمای زیادی را دارند. اما بیشتر بخاری‌های تابشی در اندازه‌های کوچک ساخته می‌شوند. کوچک بودن بخاری باعث می‌شود که بخاری‌ها توانایی گرم کردن مساحت محدودی را داشته باشند. بنابراین برای گرم کردن محیطی با مساحت بزرگ، بهتر است از چند دستگاه بخاری تابشی استفاده نمایید. بخاری‌های تابشی توانایی گرمایش آنی را دارند. اگر در مسیر تابشی بخاری قرار بگیرید، به محض روشن کردن دستگاه بخاری می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی گرمای حاصل از بخاری را احساس کنید.

بخاری تابشی گازی با قدرت پایین

بخاری تابشی گازی با قدرت پایین، اکسیژن هوا و سوخت را در تیوب مبدل حرارتی می‌سوزاند. بیشتر تیوب‌های مبدل حرارتی از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند. دمای سطح بیشتر بخاری‌های تابشی گازی با قدرت پایین تا ۴۸۰ الی ۵۹۵ درجه سانتی گراد می‌رسد. اغلب بخاری‌های تابشی گازی با قدرت پایین دارای تیوب مبدل حرارتی طویلی هستند. طول تیوب مبدل حرارتی امکان توزیع انرژی گرمایشی تابشی را در مساحت بیشتری فراهم می‌کند. به همین علت بخاری‌های تابشی گازی دارای تیوب مبدل حرارتی طویل، در مقایسه با بخاری‌های تابشی گازی با قدرت بالا، توانایی گرم کردن سطح وسیع‌تری را دارند. هم‌چنین بخاری‌های تابشی گازی با قدرت پایین، در مقایسه با بخاری‌های تابشی گازی با قدرت بالا فرکانس پایین‌تر و طول موج طولانی‌تری دارند. این ویژگی کمک می‌کند که اشیا، حیوانات، دیوارها و هر آنچه که در مسیر تابشی بخاری قرار می‌گیرد، به صورت آسان‌تری انرژی گرمایی را جذب کند. به همین علت استفاده از بخاری تابشی گازی با قدرت پایین کاربرد بیشتری در مرغداری‌ها دارد.

امروزه بخاری‌های تابشی گازی با قدرت پایین، به صورت گسترده‌تری در مرغداری‌ها مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرند. عمل احتراق در انتهای مشعل انجام می‌پذیرد. گازهای حاصل از احتراق اکسیژن و سوخت از انتهای دیگر مشعل خارج می‌شوند. به همین علت همواره یک سمت تیوب مبدل حرارتی گرم‌تر از سمت دیگر آن است و مقدار گرمای بیشتری نسبت به سمت دیگر تولید می‌کند. اگر هیتر تابشی را به ‌صورت مناسب نصب کنید، تفاوت گرما در دو سمت هیتر کاهش پیدا خواهد کرد.

نصب مناسب بخاری تابشی گازی دارای اهمیت بسیاری است. هنگام نصب بخاری تابشی در مرغداری باید دقت کنید که بخاری در ارتفاع و فاصله‌ی مناسبی از مرغ‌ها و جوجه‌ها نصب شود. به علت حرکت و پرش مرغ‌ها باید دقت کنید تا بخاری را در مکانی نصب کنید که امکان برخورد مرغ‌ها هنگام حرکت و پرش، با بخاری تابشی وجود نداشته باشد. هم‌چنین زاویه‌ی نصب بخاری تابشی باید به گونه‌ای باشد که انرژی تابشی ساطع شده از بخاری، مساحت مورد نظری را که باید گرم شود را به خوبی تحت پوشش قرار دهد.

هنگام نصب بخاری تابشی در مرغداری باید دستورالعمل‌های نصب بخاری را به دقت رعایت کنید. برای مثال، به صورت تخمینی، اگر بخاری تابشی را در ارتفاع سه متری مرغداری نصب کنید، بخاری توانایی گرم کردن تقریباً ۶ متر از کف مرغداری را خواهد داشت. علاوه بر این، شکل رفرکتور یا بازتابنده تاثیر بسیاری در نحوه‌ی گرمایش بخاری تابشی دارد. بازتابش انرژی گرمایی تابشی تولید شده کمک می‌کند تا تیوب مبدل حرارت گرم‌تر باقی بماند. به این ترتیب اثر گرمایشی بخاری تابشی گازی افزایش پیدا کرده و با انرژی بیشتری مرغ‌ها و سطح مرغداری را گرم می‌کند. انواع بخاری تابشی مرغداری دارای بازده و قدرت گرمایشی متفاوت، اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون هستند. شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی و نیازهای گرمایشی مرغداری خود، بخاری تابشی مناسب را انتخاب نمایید.

منبع: rg-cloud

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما