مزایای بخاری تابشی گلخانه
مهم‌ترین مزایای بخاری تابشی گلخانه
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸
انواع بخاری تابشی مرغداری
انواع بخاری تابشی مرغداری
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸
بخاری صنعتی و تجاری

راهنمای بخاری صنعتی و تجاری

 گرمایش مقرون به صرفه‌ی انباری‌ها، کارگاه‌های تجاری، کارخانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی یکی از مسائل مهم در دنیای صنعت است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای تامین گرمایش ساختمان صنعتی خود به چه عواملی باید توجه کنید. باید گفت که روش‌های مختلفی برای گرم کردن ساختمان‌های بزرگ صنعتی وجود دارد. مطالعه‌ی متن راهنمای انتخاب و خرید بخاری صنعتی و تجاری شما را با روش‌های مقرون به صرفه و پر کاربرد گرمایش محیط‌های صنعتی آشنا می‌کند. قبل از انتخاب بخاری صنعتی و تجاری باید به دقت شرایط و نیازمندی‌های گرمایشی ساختمان صنعتی خود و فرایندهای صنعتی مورد نظرتان را بررسی کنید. مناسب بودن بخاری صنعتی و تجاری با نیازمندی‌های گرمایشی شما می تواند نقش به سزایی در افزایش بازده گرمایشی و پیشرفت تولید صنعتی داشته باشد.

انواع بخاری صنعتی و کاربرد هر یک از آن‌ها

 انواع بخاری صنعتی و تجاری در طرح‌ها و مدل‌ها، و با قدرت گرمایشی متفاوت وجود دارند. هر کدام از بخاری‌های صنعتی و تجاری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. ویژگی‌های بخاری صنعتی و تجاری آن را برای مورد استفاده قرار گرفتن در فرآیندهای مختلف صنعتی مناسب می‌کند. برای مثال اندازه‌ی بخاری‌ای انتخاب می‌کنید، باید متناسب با مساحت ساختمانی باشد که می‌خواهید آن را گرم کنید. علاوه بر این، شرایط جوی و جغرافیایی منطقه‌ای که ساختمان صنعتی در آن قرار دارد، در نحوه‌ی انتخاب بخاری صنعتی و تجاری نقش دارد. یک بخاری مناسب باید قدرت گرمایشی لازم را برای تامین گرمای کافی محیط مورد نظر شما را داشته باشد. نوع سوخت بخاری صنعتی و تجاری، و کم مصرف بودن آن نیز یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب بخاری است. هر چقدر که قیمت انرژی یا سوخت مورد نیاز سیستم گرمایشی شما ارزان‌تر باشد، به همان میزان هزینه‌های گرمایشی ساختمان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. کم مصرف بودن بخاری نیز در طول زمان نقش چشمگیری در کاهش هزینه‌های گرمایشی ساختمان‌های صنعتی خواهد داشت.

آشنایی با ویژگی‌های انواع بخاری صنعتی و تجاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید سیستم گرمایشی مناسبی را برای گرم کردن ساختمان صنعتی مورد نظر خود انتخاب و تهیه نمایید. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند روش اصلی و پرکاربرد گرمایش ساختمان‌های صنعتی آشنا خواهیم کرد. این روش‌ها شامل گرمایش هوای گرم، ایجاد جریان هوای گرم توسط فن، و گرمایش تابشی هستند.

 گرمایش هوای گرم

بخاری فن دار

 بخاری فضا یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی است که با ایجاد جریان هوای گرم باعث افزایش دمای محیط می‌شود. این بخاری تجاری و صنعتی، هوای محیط را گرم کرده و سپس هوای گرم شده را توسط یک فن در سراسر محیط توزیع می‌کند. بخاری‌های فضا برای گرم کردن آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که به دمای ثابت و یکنواخت در سراسر ساختمان نیاز دارند، سیستم‌های گرمایشی ایده آلی به شمار می‌آیند.

منبع تامین انرژی بخاری‌های هوای گرم ممکن است گاز، نفت، یا انرژی برق باشد. بخاری‌های فضا را می‌توان به صورت بخاری‌های دیواری یا بخاری‌های آویزان از سقف نیز نصب کرد. بخاری‌های دیواری و بخاری‌های سقفی فضای مفید ساختمان صنعتی را اشغال نمی‌کنند. بنابراین در ساختمان‌هایی که با کمبود فضا مواجه هستید می‌توانید از این نوع بخاری‌ها برای گرم کردن محیط صنعتی خود بهره ببرید. نوع ایستاده‌ی این بخاری‌ها در آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که مشکل فضا ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخاری‌های ایستاده از نازل برای هدایت هوای گرم شده استفاده می‌کنند. هم‌چنین می‌توان این بخاری‌ها را به سیستم کانال کشی متصل کرد. در این صورت هوای گرم شده توسط بخاری، از طریق کانال‌ها در فضای گسترده‌تری ازساختمان توزیع می‌شود. استفاده از سیستم کانال کشی در ساختمان‌هایی که دارای چندین اتاق هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

به منظور انتخاب مناسب‌ترین بخاری باید به شرایط ساختمان صنعتی خود دقت کنید. همان‌طور که گفته شد مساحت و اندازه‌ی ساختمان صنعتی در انتخاب نوع بخاری مناسب نقش دارند. در کشور ما به علت ارزان‌تر بودن سوخت گاز در مقایسه با انرژی برق، بهره گیری از بخاری‌های گازی برای گرمایش ساختمان‌های صنعتی روش گرمایشی مقرون به صرفه‌تری است. در هر صورت پیشنهاد می‌شود هنگام خرید بخاری تجاری و صنعتی، یک سیستم گرمایشی کم مصرف را برای گرم کردن ساختمان مورد نظر خود انتخاب نمایید.

ایجاد جریان هوای گرم

همانطور که می‌دانید به صورت طبیعی گرما همواره به سمت بالا حرکت می‌کند. در صورت استفاده از بخاری‌های هوای گرم، گرمای تولید شده توسط بخاری به سمت بالای ساختمان حرکت خواهد کرد. این امر باعث می‌شود که دمای سطح نزدیک به کف ساختمان همواره دمای پایین‌تری نسبت به سطح نزدیک به سقف ساختمان داشته باشد. به همین علت همواره مقداری از گرمای تولید شده توسط بخاری‌ها اتلاف می‌شود.

برای جلوگیری از اتلاف گرما، می‌توان از فن‌های توزیع کننده‌ی هوا استفاده کرد. استفاده از بخاری فن دار باعث می‌شود که فن هوای گرم انتقال یافته به سمت بالا را به نزدیکی سطح زمین برگرداند. به این ترتیب هوای نزدیک به سطح ساختمان گرم باقی می‌ماند و می‌توان از گرمای تولید شده توسط بخاری به صورت موثر بهره برد.

گرمایش تابشی

بخاری تابشی

 

گرمایش تابشی در ساختمان‌های صنعتی بزرگ عموماً توسط بخاری‌های تابشی آویزان از سقف تامین می‌شود. در برخی موارد نیز می‌توان از پلاک‌های تابشی استفاده کرد. در هر دو روش انرژی گرمایی از تابش گرمای مادون قرمز از سطح داغ بخاری‌های تابشی تولید می‌شود.

بخاری‌های مادون قرمز تابشی ، افراد و اشیاء قرار گرفته شده در مسیر تابشی خود را به صورت مستقیم و بدون گرم کردن هوا  گرم می‌کنند. به همین علت دمای هوا در ساختمان‌هایی که با بخاری تابشی گرم می‌شوند، معمولاً پایین‌تر از دمای هوا در ساختمان‌هایی است که توسط بخاری‌های فضای گرم می‌شوند. چرا که این بخاری‌ها هوای  اطراف خود را گرم نمی‌کنند. به همین علت استفاده از بخاری‌های تابشی در فضای باز یکی از موثرترین روش‌های گرمایشی به شمار می‌آید. چرا که وجود باد و جریان هوا در اثر گرمایشی بخاری های تابشی تاثیری ندارد. برای مثال در اسکله‌ها، باراندازها و رستوران‌های دارای فضای باز، از بخاری‌های تابشی استفاده می‌شود.

بخاری‌های تابشی در مقایسه با انواع بخاری‌های دیگر دارای ایمنی بالاتری هستند. این بخاری‌ها به علت نداشتن شعله‌ی باز در آن دسته از ساختمان‌های صنعتی که با مواد قابل اشتعال زا و مواد شیمیایی سر و کار دارند، ایمنی بیشتری را تضمین می‌کند. بخاری‌های تابشی را می‌توان به صورت بخاری‌های تابشی گازی و بخاری‌های تابشی برقی تهیه نمود.

منبع: jigsawfm

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما