ساخت بخاری گلخانه ای کوچک با استفاده از آب و نور خورشید

بخاری ارزان
آیا بخاری ارزان کارآیی کافی برای گرمایش دارد؟
دی ۳۰, ۱۳۹۷
بخاری فن دار صنعتی دیواری
انواع بخاری فن دار صنعتی دیواری
بهمن ۶, ۱۳۹۷

گرم کردن گلخانه با استفاده از بخاری گلخانه ای کوچک در فصل زمستان

علاقه‌ی شما به پرورش گل و گیاه و فعالیت‌های مربوط به آن، نباید در فصل زمستان تقلیل پیدا کند. داشتن یک بخاری گلخانه ای کوچک روش خوبی است تا فعالیت‌های گل‌کاری و کشت خود را در تمام فصل‌های سال ادامه دهید. با این حال برخی از مناطق جغرافیایی در کشور سرد تر از بقیه‌ی مناطق هستند. به همین علت برای گرم نگه داشتن گلخانه‌ی خود در فصل‌های سرد سال به روش‌های گرمایشی نیاز پیدا خواهید کرد.

بیشتر گیاهان و گل‌ها برای رشد و زنده ماندن باید در محیط مناسبی پرورش بیابند. به همین علت هوا و محیط گلخانه باید مناسب با شرایط نگهداری گیاهانی باشد که آنها را پرورش می‌دهید. روش‌های متفاوتی برای گرم کردن محیط گلخانه در روزهای سرد زمستان وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از بخاری‌های برقی، بخاری‌های گازی و پروپانی گلخانه‌ی خود را گرم نگه دارید. حتی با استفاده از آب و نور خورشید می‌توانید بخاری گلخانه‌ی کوچک خود را تهیه کنید.

استفاده از بخاری‌های برقی به عنوان بخاری گلخانه ای کوچک

بخاری برقی گلخانه

 

گرمایش گلخانه با استفاده از بخاری‌های برقی از لحاظ اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نیست. با این حال بخاری برقی، گلخانه‌ی شما را به خوبی گرم نگه خواهد داشت. استفاده از بخاری برقی روش گرمایشی موثری برای گلخانه‌ها به شمار می‌آید. اگر در داخل گلخانه‌ی شما پریز برق وجود ندارد، می‌توانید فاصله‌ی بین گلخانه و خانه یا هر ساختمان نزدیکی که به انرژی برق متصل است را اندازه گیری کرده و سیمی به همان طول خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید از بخاری گلخانه‌ی کوچک خود بهره ببرید.

هنگام خرید بخاری برقی، نوعی از بخاری را انتخاب کنید که مناسب شرایط گلخانه‌ی شما باشد. بخاری‌های برقی دارای انواع مختلفی هستند. برخی از این بخاری‌ها منحصراً برای استفاده در گلخانه‌ها طراحی شده‌اند. اگر موفق نشدید که بخاری مخصوص گلخانه را پیدا کنید، ابعاد گلخانه‌ی خود را اندازه‌گیری کرده وقدرت گرمایشی بخاری برقی را با آن مقایسه کنید. اندازه و قدرت گرمایشی بخاری باید به گونه‌ای باشد که بتواند گلخانه‌ی شما را نه بیشتر و نه کمتراز اندازه گرم کند. سرد بودن گلخانه باعث می‌شود که بسیاری از گیاهان از بین بروند. گرم بودن بیش از اندازه نیز باعث آسیب دیدن گیاهان می‌شود. علاوه بر این، گرمایش بیش از حد اتلاف انرژی برق و افزایش هزینه‌های گرمایشی را در پی خواهد داشت.

معمولاً برای گرم کردن گلخانه‌های کوچک، بخاری‌های برقی کوچک کافی هستند. هنگام نصب بخاری برقی در گلخانه دقت کنید که خاری را در زاویه و مکان مناسبی قرار دهید. با قرار دادن بخاری درزاویه‌ی مناسب، و تنظیم جهت آن می‌توانید گرما را به صورت مناسب در گلخانه توزیع کنید. گلخانه‌هایی که دیواره‌های آن از جنسی هستند که گرما را هدر نمی‌دهند، به گرمایش کمتری نیاز دارند. چرا که یک گلخانه‌ی عایق بندی شده، گرما را مدت بیشتری درون گلخانه نگه می‌دارد.

بخاری گلخانه ی کوچک پروپان

بخاری پروپان گلخانه

 

در طول روزهای بسیار سرد و یخبندان زمستان می‌توانید گلخانه‌ی کوچک خود را با استفاده از یک بخاری پروپان، به خوبی گرم نگه دارید. می‌توانید این نوع بخاری را از شرکت‌های تولید و فروش تجهیزات گلخانه خریداری نمایید. حتماً قبل از استفاده از بخاری پروپان، دستورالعمل بخاری را به دقت مطالعه کنید. برخی از این بخاری ها گازهای سمی تولید می‌کنند و برای سلامتی بسیار مضر هستند. بنابراین در صورت استفاده از این بخاری‌ها، باید گلخانه‌ی خود را مجهز به سیستم تهویه‌ی مناسب کنید تا گازهای سمی از آن خارج شوند.

درست کردن بخاری گلخانه ای کوچک با استفاده از آب و نور خورشید

ساخت بخاری گلخانه با بطری

 

برخی‌ها برای گرم کردن گلخانه‌ی کوچک خود دنبال روشی ساده و کم مصرف هستند. با استفاده از روش‌های ساده و طبیعی می‌توانید هزینه‌های گرمایشی گلخانه‌ی خود را به حداقل برسانید. شما می‌توانید بخاری گلخانه ای کوچک خود را با استفاده از آب و نور خورشید درست کرده و گلخانه‌ی خود را گرم نگه دارید.

به این منظور باید چند کار انجام دهید. در طول بهار و تابستان که هوا گرم است، بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای را جمع آوری کنید تا برای گرم کردن گلخانه در فصل زمستان از آن‌ها استفاده نمایید. بطری‌ها را کاملاً بشویید و تمیز کنید. سر بطری‌ها را دور نریزید و آن‌ها را برای استفاده در فصل زمستان نگهداری کنید. قبل از رسیدن زمستان دیوارهای گلخانه‌ی خود را اندازه گیری کنید. دیواری از گلخانه را که بیشترین نور خورشید را در طول روز دریافت می‌کند مشخص کنید.

مشخص کنید که نسبت به اندازه‌ی دیوار گلخانه‌ی خود، به چند بطری نیاز پیدا خواهید کرد. بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای را با آب پر کنید و سپس کمی رنگ سیاه به آن اضافه کنید. می‌توانید برای این کار از رنگ پودری یا رنگ مایع استفاده کنید. به اندازه‌ای رنگ به آب اضافه کنید که آب به رنگ سیاه در بیاید. سپس در بطری‌ها را ببندید.

بعد از آماده کردن بطری‌ها، آن‌ها رادر امتداد دیواری که بیشترین نور خورشید را جذب می‌کند بچینید. بهتر است کل دیوار یا حداقل دو سوم آن را با بطری‌ها پوشش دهید. در طول روز بطری‌ها گرمای خورشید را جذب می‌کنند. سپس در شب که هوا سرد می‌شود، این گرما را در محیط گلخانه آزاد کرده و باعث گرم شدن گلخانه می‌شوند.

گرم کردن گلخانه‌ِ‌ی کوچک با استفاده از این روش، یک راه حل بسیار ارزان و طبیعی است. این روش گرمایشی برای یک گلخانه‌ی کوچک مناسب است. لازم به ذکر است که در گلخانه‌های بزرگ صنعتی این روش شاید نتواند جایگزین بخاری‌های پیشرفته و دقیق مخصوص گلخانه شود. چرا که بیشتر بخاری‌های مخصوص گلخانه دارای سیستم دقیقی هستند که دمای گلخانه را در طول شب و روز ثابت نگه می‌دارد. برای مثال وجود ترموستات در بخاری گلخانه باعث می‌شود که در صورت گرم شدن بیش از اندازه‌ی محیط، بخاری به صورت خودکار خاموش شود. یک بخاری مخصوص گلخانه که مجهز به ترموستات باشد در هر لحظه دمای گلخانه را کنترل خواهد کرد و هوای آن را در دمای ثابت از پیش فرض شده نگه خواهد داشت.

به عنوان یک بخاری گلخانه ای کوچک  استفاده از بطری آب کدر و نور خورشید یک روش کاملاً رایگان و ایمن است. اما به هر حال اگر در یک منطقه‌ی جغرافیایی بسیار سرد زندگی می‌کنید، احتمالاً این نوع روش گرمایشی توانایی گرم کردن گلخانه‌ی شما را در روزهای بسیار سرد و یخبندان را نداشته باشد. ممکن است در برخی از روزهای بسیار سرد شما به یک بخاری کوچک گلخانه نیاز پیدا کنید. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایشی می‌توانید از هر دو روش استفاده کنید. به این ترتیب تنها در روزهای بسیار سرد، می‌توانید از بخاری گلخانه برای گرمایش محیط کمک بگیرید.

منبع: lawneq

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما