هیتر روغن
هیتر روغن و آشنایی با آن
آبان ۱۱, ۱۳۹۷
انواع هیتر استخر
انواع هیتر استخر
آبان ۱۸, ۱۳۹۷
هیتر تابشی مرغداری

امروزه هیتر تابشی مرغداری یکی از سیستم‌های گرمایشی پرطرفدار برای گرم کردن محیط مرغداری‌ها به شمار می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد که در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی مرغداری دیگر، استفاده از هیترهای تابشی عملکرد پرنده‌ها را رو به  پیشرفت سوق داده است. طبق بررسی‌های انجام شده، با استفاده از هیترهای تابشی  پرنده‌ها سرزنده تر شده‌ و افزایش وزن پیدا می‌کنند.

هیتر تابشی مرغداری کم مصرف بوده و برای استفاده مقرون به صرفه است. اما قیمت اولیه آن نسبت به هیترهای قدیمی بالاتر است. اما کم مصرف بودن این هیترها در طول زمان، هزینه‌ی اولیه‌ی بالای آن‌ها را جبران می‌کند. در طول ماه‌های سرد سال و در مناطق سردسیر، صرفه جویی در مصرف انرژی باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی می‌شود.

هیتر تابشی مرغداری گرما را به صورت مستقیم به کف مرغداری و پرنده‌ها می‌رساند. سرعت انتقال گرما توسط هیتر تابشی مرغداری بالا است. هیترهای تابشی اثر گرمایشی موثری دارند، بستر پرنده‌ها را خشک نگه می‌دارند و گرما را در نزدیکی سطح زمین ایجاد می‌کنند. علاوه بر این هیتر تابشی را می‌توان روی درجه حرارت‌های مختلف تنظیم کرد. بنابراین پرندگان می‌توانند قسمتی از قفس را که دارای گرمای مناسب برای آن‌ها است، انتخاب کنند.

انواع هیتر تابشی مرغداری

هیتر تابشی مرغداری در سه نوع اصلی وجود دارد: برودر تابشی، هیتر لوله ای و هیتر لوله ای U شکل. هر کدام از این هیترها دارای الگوهای گرمایشی متفاوتی هستند. مالکان مرغداری‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای گرمایشی و شرایط مرغداری خود، هیتر مناسب مرغداری خود را انتخاب کنند.

لازم است به یاد داشته باشید که به منظور تامین گرمایش مناسب مرغداری خود باید میزان گرمای مورد نیاز و هم‌چنین میزان گرمای اتلافی مرغداری را محاسبه کنید. میزان گرمای اتلافی به عایق بندی مرغداری بستگی دارد. بنابراین لازم است که هر سال نحوه‌ی عایق‌بندی مرغداری را بررسی کرده  و از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برودرهای تابشی مرغداری

برودرهای تابشی نوعی از سیستم‌های گرمایشی با شعله‌‌ی باز هستند. شعله‌ی این مدل از هیترها قابل مشاهده است و هوای لازم برای احتراق از داخل ساختمان تامین می‌شود. به همین خاطر اغلب گرد و غبار در اجزای برودر تابشی جمع می‌شود. بنابراین لازم است که هر از چند گاهی آن‌ها را غبارزدایی کنید.

برودرهای تابشی مرغداری دارای سه قطعه‌ی اصلی هستند. این قطعه‌ها شامل یک پوشش یک فرستنده و یک مشعل می‌شوند. پوشش‌های خیمه‌ای شکل گرما را به سمت بستر پرنده‌ها هدایت کرده و قسمتی از گرما را به هوای محیط پس می‌دهند. فرستنده توسط گاز قابل احتراق گرم می‌شود وسپس گرمای تابشی را به لانه انتقال می‌دهد.

برودرهای تابشی یا دارای پیلوت هستند یا به صورت مستقیم با جرقه روشن می شوند. مدل‌هایی که دارای جرقه‌ی احتراق مستقیم هستند توانایی ذخیره کردن  ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰  واحد گرمای بی تی یو بر ساعت  را دارند.

برودرهای تابشی اغلب بالای خطوط تغذیه و آبیاری نصب می‌شوند تا پرنده‌ها تمایل بیشتری به خوردن و آشامیدن پیدا کنند. برودرهای تابشی با فاصله‌ی کمی از سطح مرغداری آویخته می‌شوند و در هنگام استفاده می‌توان ارتفاع آن‌ها را کم و زیاد کرد. با تنظیم ارتفاع برودرهای تابشی می‌توان مقدار و شدت گرمایشی را تغییر داد.

هیتر تابشی لوله‌ای

هیتر تابشی لوله‌ای یک سیستم گرمایشی با شعله‌ی بسته است که هوای احتراق را از خارج ساختمان گرفته و شعله‌ی آن در یک جعبه قرار دارد که به لوله‌ای متصل است. با استفاده از یک فن گازهای داغ احتراق از لوله‌ای که گرما را به لانه پرندگان تابش می‌دهد عبور می‌کنند. از آنجا که هوای احتراق می‌تواند از بیرون تامین شود به نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارد.

هیتر تابشی لوله‌ای گرمای گلابی شکل تولید می‌کند. داغ‌ترین قسمت هیتر پایین انتهای جعبه گرمایشی و کم حرارت‌ترین قسمت آن انتهای لوله است. هیتر تابشی لوله‌ای دارای ظرفیت گرمای بالا و تابش وسیع‌تر است. بنابراین می‌توان این هیتر را روی سقف نصب کرد و در هنگام استفاده نیازی به تغییر ارتفاع آن نیست.

ارتفاع و زاویه ی نصب بازتابنده وسعت توزیع گرما را در سطح مرغداری تعیین می‌کند. به این ترتیب پرنده‌ها می‌توانند قسمتی از مرغداری را که دارای دمای مناسب آنها است، انتخاب کنند.

هیتر تابشی مرغداری

هیتر لوله ای U شکل

هیتر لوله ای U شکل  دارای  ویژگی‌های مشترکی با هیتر لوله‌ای مستقیم است. با این تفاوت که در این هیتر لوله به صورت منحنی طراحی شده است و بازتابنده‌های گرمایشی در زاویه‌های V  شکلی قرار داده می‌شوند. این هیترها از هیترهای لوله‌ای مستقیم کوتاه‌تر هستند و الگوی گرمایشی مستطیل شکلی ایجاد می‌کنند.

صرف نظر از نوع هیتری که در مرغداری به کار برده می‌شود، بررسی و دقت روی حالات و رفتار پرنده‌ها بهترین راه برای تعیین و تامین راحتی و رفاه آنها است. اغلب پرنده‌هایی که احساس سرما می‌کنند زیر چراغ تجمع می‌کنند. جمع شدن پرنده‌ها زیر سایه‌ی دیوارها می‌تواند نشانگر این باشد که پرنده‌ها احساس گرما می‌کنند. بنابراین می‌توان با بررسی حالات و رفتارهای پرنده‌ها تا حدودی به نیازهای گرمایشی آن‌ها پی برد. در نهایت با استفاده از سیستم گرمایشی مناسب می‌توان محیط مناسبی برای رشد و پرورش پرنده‌های سالم ایجاد کرد.

منبع: val-co

دیدگاه ها بسته شده است

Call Now Buttonتماس با ما